Mint korábban megírtuk, romlott a magyar diákok teljesítménye az utóbbi években, a szövegértés és a természettudományok területén gyengébb, matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben. Ez derült ki az iskolások képességeit összegző, nemzetközi teljesítménymérési program (PISA) 2015-ös felméréséből. Bár az Oktatási Hivatal talált magyarázatot, a Demokratikus Koalíció szerint maga a miniszterelnök a felelős a diákok romló teljesítményéért.
Az új PISA jelentés katasztrofális eredménye világosan mutatja, hogy a magyar kormány tudatosan teszi tönkre a közoktatás rendszerét.
A magyar diákok nagyon nagy része nem rendelkezik a sikeres munkavállaláshoz szükséges alapvető képességekkel, szövegértési, matematikai és természettudományos kompetenciákkal, nem képes megfelelően használni a számítógépet. Aggasztó, hogy Magyarországon rendkívül nagy a különbség a különböző szociális hátterű tanulók eredményei között. Aki szegény családba születik, az az oktatással sem kap lehetőséget a felemelkedésre – emlékeztetett Niedermüller Péter, a párt EP-képviselője és alelnöke.
Ez a szomorú helyzet az Orbán-kormány oktatáspolitikájának egyenes következménye. Az oktatás szabadságának elvétele, forrásainak elvonása, a kompetencia alapú programok leállítása, a hátrányos helyzetű diákok támogatásának megszüntetése, a szegregáció támogatása, a pedagógusok jogos követelésének semmibevétele, a merev, kizárólag az ismeretekre koncentráló tantervi szabályozás okozza ezt a gyors romlást.
Az ellenzéki politikus szerint mindez nemcsak az oktatásirányítás folyton cserélődő, alkalmatlan vezetőinek felelőssége, hanem Orbán Viktor miniszterelnöké is, aki személyesen hozta meg az oktatáspolitika legfontosabb döntéseit. A DK alelnöke szerint csak az Orbán-rendszer bukása után lehet a szakma képviselővel közösen megoldást találni az oktatás égető problémáira.