Közélet

Van egy rossz hírünk a H&M-balhé érintettjeinek

Hétvégén írtuk meg, hogy dühöngenek a magyar vásárlók a H&M Facebook-oldalán: egy állítólagos hiba miatt csütörtökön pár száz forintért lehetett hozzájutni egyébként több ezres ruhadarabokhoz és kiegészítőkhöz.

Ahogy arra többen számítottak is, a svéd cég a rendelések egy részét indoklás nélkül törölte, az érintetteknek pedig egy két napon belül felhasználható, 15 százalék kedvezményre jogosító kupont ajánlott fel. Korábban beszámoltunk arról, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szerint

ezt nem lehet megtenni, és a vállalkozásnak teljesítenie kell azokat az ügyeleteket, amelyekben már ténylegesen visszaigazolta a termékeket az eredeti áron.

Múlt pénteki cikkünk után azonban megkerestük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH), adjanak nekünk egy hivatalos és jogszabályokon alapuló állásfoglalást, illetve magát a H&M-et is, hogy segítsen tisztázni a helyzetet.

NFH: Ennél kicsit összetettebb a helyzet

A hatóság arról tájékoztatott, hogy bár a kölcsönös és egy egybehangzó akaratnyilatkozatot a szerződéskötés során az ajánlat és az elfogadó nyilatkozata jelentik, a honlapon lévő katalógus nem ajánlattételnek, hanem ajánlatra történő felhívásnak minősül.

Internetes áruházakban történő vásárlás esetén a “klikkelő” fél, azaz a fogyasztó tesz a kereskedőnek ajánlatot, a szerződés pedig a kereskedő elfogadó nyilatkozatával jön létre.

Erre a szolgáltatónak szintén elektronikus úton, legkésőbb 48 órán belül visszaigazolást kell küldeni. Az automatikus visszaigazoló email viszont nem feltétlenül tekinthető annak: a megállapításra kizárólag bíróság vagy békéltető testület rendelkezik hatáskörrel – ők döntenek arról, hogy a felek között valóban érvényesen létrejött-e a szerződés, és ha igen, akkor milyen feltételekkel.

Most már reálisabbak az akciós árak | Kép: hm.com
Most már reálisabbak az akciós árak | Kép: hm.com

Fontos: az NFH szerint amennyiben ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel járt el a fogyasztó, és számára nyilvánvaló volt, hogy a termék ára tévesen került feltüntetésre, úgy adott esetben az eladó nem köteles a termék tévesen feltüntetett áron való értékesítésére. Ennek megítélése azonban csakis egy eljárás lefolytatásával lehetséges. Röviden: ha valaki tudja, hogy irreális 90 forint egy bakancsért, akkor ne lepődjön meg, ha azt végül nem szállítják ki neki.

Akkor is akarom a csomagom, mit tegyek?!

Ha valaki a fentiek ellenére szeretné, hogy az ügyét vizsgálják ki (mert szerinte megtévesztő volt a tájékoztatás vagy nem volt megfelelő az árfeltüntetés), akkor a lakhely vagy tartózkodási hely szerint illetékes kormányhivatalhoz kell fordulnia. Az NFH azt is elmondta: a hatályos jogszabályok értelmében nekik nincs hatáskörük kötelezni az eladót, arra, hogy az eredetileg meghirdetett áron adja el a fogyasztónak a terméket, és abban a kérdésben sem hozhatnak döntést, hogy a vállalkozás teljesítéstől való elzárkózása és a megrendelések lemondása jogszerű volt-e.

H&M:

A H&M már a Facebook-oldalukra érkezett panaszokra is válaszolgatott, hivatalos válaszukban pedig arról tájékoztattak minket, hogy a múlt heti gondot egy technikai hiba okozta, amit még aznap javítottak. A webshopért felelős kollégák egyébként most azon dolgoznak, hogy fejlesszék az online boltot, és ne fordulhasson többet ilyen elő. A cég egyébként így kívánja kompenzálni csalódott vásárlóit:

 Nagyon sajnáljuk, hogy ilyen kellemetlenség érte vásárlóinkat, ezért szeretnénk minden érintett vásárlót kompenzálni egy 15%-os kedvezménnyel, melyet a következő vásárlásuk alkalmával tudnak felhasználni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik