Közélet

Elsőként próbáltuk ki az Uber utódját

Július végén eltűnt az Uber, megjelent helyette viszont a Taxify: az augusztus 19-én indult szolgáltatást mi is teszteltük.

Van élet az Uber után?

Az Uber 2014-ben jelent meg Magyarországon, a cég hazai élete viszont nem volt hosszú: egy, az Országgyűlés által nemrég elfogadott törvény miatt úgy döntöttek, július 24-én megszüntetik a szolgáltatást. Az észt hátterű Taxify már másnap bejelentette, hogy átvennék a cég szerepét, nem sokkal később pedig elkezdték toborozni a sofőröket. Ezek többsége korábban az Ubernél dolgozott, de akadtak olyanok is, akik taxiztak. A jelentősebb konkurencia nélkül maradt taxisokkal többeknek meggyűlt már a baja: talán nem meglepő annak fényében, hogy egy friss ellenőrzés során tízből hét taxis lebukott, hogy csal.

Miben más a Taxify?

Nem tudni, hogy jelképes-e, de az Uber délben szűnt meg, a Taxify pedig pont akkor indult el pénteken. Az alkalmazást már korábban le lehetett tölteni, mi is így tettünk. Úgy terveztük, azzal jövünk dolgozni, azonban egy értesítés várt minket az autórendelésnél, miszerint 12:00-tól lehet majd csak sofőrt kérni.

A cégről

A Taxify-t 2013-ban alapította Markus Villig. Majdnem pontosan két éve jött ki az alkalmazásuk, egy éve ilyenkor pedig már 10 európai országban és 13 városban voltak jelen.

Fontos különbség az Uberhez képest, hogy ez nem olcsóbb: a hivatalos taxitarifával számol (az alapdíj 450 forint, erre jön a 280 forintos kilométerenkénti, illetve a 70 forintos percenkénti “araszoló” díj), viszont már utazás előtt kiírja, hogy mekkora sávba esik majd a végösszeg – így mondjuk elkerülhető az, ami nemrég történt meg: egy Hajógyári-sziget-Margitsziget kör 25 ezer forintba, és néhány ütésbe fájt egy utasnak.

Az alkalmazásban meg kell adni a kártyaadatainkat, az út végén levonódik az összeg – de fizethetünk készpénzzel és – a terminálnak köszönhetően – bankkártyával is.

Különbség még, hogy a BKK által hitelesített taxiórán kívül az alkalmazásban is pörög az óra, így nem fordulhat elő az, hogy előbbi hirtelen ugrik egy nagyot, amíg a Parlamentben gyönyörködünk. Pár tíz forintos eltérés lehet a végén, differencia esetén egyébként a taxióra a mérvadó, ahhoz igazítják az alkalmazásban kiírt összeget.

A Taxify autóin hatalmas cégtábla van, az Uber-járművekkel ellentétben ezek hivatalos taxik, így akár a droszton is állhatnak és vehetnek fel utast az utcáról, ha éppen az alkalmazáson belül nem jelentkezik senki.

A rendelés után

A 12:00-s indulás után nem kellett tíz percet várni, és fel is bukkant az első autó.  Kelenföldön (ahol a cég központja van) járt éppen, megrendeltem, az alkalmazás szerint 25 percet kellett rá várni. Nem sokkal később csörgött a telefonom is, a sofőr érdeklődött arról, hogy én rendeltem-e Taxify-autót a Montevideo utca 16-ból (igazából 9 a házszám) és hogy nagyjából 15 perc, mire ideér. Ez 12:26-kor járt volna le, de mivel még negyedkor is a Nagyszőlős utcában járt, valószínűbbnek láttam, hogy az akkor az app szerinti 21 perc lesz inkább a reális.

Fázisok: 1. 12:03 - még nincs autó. 2. Amúgy ennyi lesz majd a fuvardíj. 3. Úton felénk.
Fázisok: 1. 12:03 – még nincs autó. 2. Amúgy ennyi lesz majd a fuvardíj. 3. Úton felénk.

A taxi végül 12:33-kor ért oda, a 7-8 kilométerre lévő célállomásunknál (a IX. kerületi Angyal utcánál) 12:46-kor, azaz tizenhárom perccel később szálltunk ki. A sofőrnek ötcsillagos értékelése volt, amit nem igazán értettünk, hiszen ő is elmondta, hogy dél óta él a szolgáltatás, és hogy mi vagyunk az ország első utasai, de kiderült: mindenki annyiról indul, és ez csak lefelé változhat a jövőben, ha valaki nincs megelégedve a vezetővel.

A lehető legrövidebb úton vitt, a fuvardíj (az app szerint 2840, az óra szerint 2870 forint) pedig beleesett az előre jósolt sávba (2400-3000 forint). Az autó kifogástalanul tiszta volt, mintha a szalonból gurult volna ki, a sofőr figyelmes és kedves és mint megtudtuk: jelenleg csak ketten dolgoznak még Taxify-osként, délután ez a szám nagyjából húszra, jövő hétre pedig 30-40-re duzzad majd.

Az appból van Windows-verzió, Android-felhasználók itt találják a sajátjukat, az iOS-re tervezett pedig itt elérhető.

Fejléckép: 24.hu / Berecz Valter

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik