Közélet

„A gyermeksos.hu-t a kereslet hívta életre”

Németh Franciska és Kovács Barbara tavaly decemberben indította el az ország első gyerekügyelet-kereső oldalát. A gyermeksos.hu pillanatok alatt népszerűvé vált; most támogatókat keresnek, hogy továbbfejleszthessék az ingyenes szolgáltatást.

Tavaly decemberben két barátnő, Németh Franciska gyermekápoló és Kovács Barbara kommunikációs szakember elindított egy hiánypótló weboldalt, amely megkönnyíti a budapestiek és a Pest megyében élők számára, hogy könnyen-gyorsan megtalálhassák a lakhelyükhöz legközelebbi gyerekügyeleteket. A gyermeksos.hu-n tematikus bontásban (belgyógyászat, fül-orr gégészet, gyermeksebészet, fogászat, traumatológia stb.) gyűjtötték össze a szakellátó-helyeket és a hozzájuk tartozó legfontosabb információkat. A szülőknek nincs más dolguk, mint hogy kiválasszák, milyen ellátásra van szüksége a gyereküknek, majd megadják a kerületet vagy a települést, ahol laknak, és a rendszer automatikusan elirányítja őket az ügyeletre. Az oldal rendkívül informatív és könnyen kezelhető: a tájékozódást interaktív térkép segíti, és az összes fontos telefonszám is megtalálható rajta.

A kereslet hívta életre

„A gyermeksos.hu-t a kereslet hívta életre. Amikor elkezdetem dolgozni a János kórház gyerektraumatológiáján, észrevettem, hogy a szülők sokszor teljesen tanácstalanok azzal kapcsolatban, hogy hova forduljanak, ha valami baj történik a gyerekükkel. Nincs olyan műszakom, amikor ne találkoznék olyan családokkal, akik már a második vagy harmadik kórházban járnak, ahogy az is rendkívül gyakori, hogy például egy fül-orr gégészeti problémával a sebészeten kötnek ki. Tudtam, hogy erre a problémára megoldást kell találni: ekkor fogalmazódott meg bennem az ügyeletkereső ötlete – mesélte Franciska a 24.hu-nak nyilatkozva. – Barbi régóta jó barátnőm, és azonnal felajánlotta, hogy segít. Nem volt könnyű dolgunk, hiszen az Országos Mentőszolgálat ötvenhét oldalas listájából kellett egy átlátható és jól kereshető adatbázist összeállítanunk, ráadásul mindketten dolgozunk, így csak munka után és a szabadnapjainkon tudtunk az oldal fejlesztésével foglalkozni. Fél évig molyoltunk vele, de végül elkészült – köszönhetően azoknak a lelkes informatikus és webtervező barátainknak is, akik teljesen ingyen vállalták, hogy összerakják az oldalt.”

Franciska hangsúlyozta, olyan adatbázist szerettek volna létrehozni, amelyen néhány kattintással bárki megtalálhatja az őt érdeklő pontos és naprakész információkat. „Egy lassú és nehezen áttekinthető szájt elindításának nem lett volna értelme. Ezért is ragaszkodunk ahhoz, hogy ne legyenek reklámok, felugró ablakok, szponzorüzenetek az oldalon – semmi olyan, ami körülményesebbé tenné a használatát.”

Németh Franciska Fotó: Berecz Valter
Németh Franciska
Fotó: Berecz Valter

„Örülök, hogy segíthetek”

Franciska régi álmát valósította meg, amikor betegápolónak állt. „Barbihoz hasonlón sokáig én is a médiában, illetve kommunikációs területen dolgoztam, de aztán három éve úgy döntöttem, hogy elmegyek kórházi ápolónak. Gyerekkorom óta baleseti sebész szerettem volna lenni; az volt a célom, hogy a sürgősségi betegellátásban dolgozzak, a gyerekgyógyászat pedig különösen közel áll a szívemhez” – fejtegette.

A fiatal ápolónő a saját bőrén is érzi, hogy milyen komoly problémák vannak a hazai egészségügyben, de ez nem szegi kedvét. „Szerencsés vagyok, mert nagyon szeretem a munkámat. Ápolónő vagyok: ez a szakmám, és ezt szeretném továbbra is a lehető legmagasabb színvonalon művelni. Két kórházban dolgozom és mellette tanulok is, mégsem érzem úgy, hogy túl lennék terhelve. Persze, vannak jó napok és rossz napok; néha előfordul, hogy egy-egy nehezebb műszak után elsírom magam, de összességében azért nagyon boldog vagyok. Örülök annak, hogy segíthetek.”

„Sikerült orvosolnunk egy akkut problémát”

Franciska szerint annak ellenére, hogy az egészségügy fenntartása és fejlesztése alapvetően állami feladat, az ő példájuk is bizonyítja, hogy a lelkes civilek egyéni kezdeményezései is sokat javíthatnak az ellátás színvonalán. „Nagyon büszke vagyok arra, hogy négyen saját erőből és minimális pénzből meg tudtuk csinálni ezt az oldalt. Sokan vannak, akik azt hiszik, hogy egy párt, magánkórház vagy gyógyszercég áll mögöttünk, de ez nem igaz. Ez tisztán közszolgálat. Egy jó színvonalú, ingyenes szolgáltatás, amivel annak ellenére is sikerült orvosolnunk egy akkut problémát, hogy nem állnak mögöttünk tehetős támogatók” – húzta alá.

Véleményével Barbara is egyetért. „Az egészségügy egy olyan terület, ahol egy kis civil összefogással nagyon sok mindent el lehet érni– mondta. – Én a magam részéről nagyon hiszek a civil társadalom erejében, nem véletlen, hogy újságíróként és PR-szakemberként is mindig fontosnak tartottam, hogy a magam eszközeivel támogassak, segítsek egy-egy társadalmi szempontból hasznos ügyet.”

Barbarának komoly tapasztalata van a civil kezdeményezések terén. „Évek óta dolgozom a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) nevű alapítvánnyal, többek között a civil szervezetek támogatására létrejött adjukössze.hu kommunikációjában is segítek nekik, de dolgoztam mozgáskorlátozottakat segítő szervezetekkel és Hozleiter Fannyval, ismertebb nevén »Mosolykával« is, akivel GoldenBlog-díjat nyertünk és egy sikerlistás könyvet is kiadtunk.”

Kovács Barbara Fotó: Berecz Valter
Kovács Barbara
Fotó: Berecz Valter

A háziorvosok munkáját is megkönnyítették

A gyermeksos.hu nagyon rövid idő alatt népszerűvé vált. „Átlagosan havi kétezer ember használja a weboldalt. Mivel Budapesten és Pest megyében esténként száz-kétszáz gyereket látnak el az ügyeleteken, elmondhatjuk, hogy a felük-harmaduk rajtunk keresztül jut el az ellátóhelyekre – magyarázta Franciska. – Nem véletlen, hogy nagyon sok köszönőlevelet kapunk – és nem csak a szülőktől, hanem a gyerek-háziorvosoktól és az asszisztenseiktől is. Eddig jobbára ők is a 104-es hívószámon érdeklődtek arról, hogy ha baj van, melyik szakambulanciára küldhetik a gyerekeket, így az oldal elindításával rengeteg munkát, telefonálgatást, nyomozást spóroltunk meg nekik.”

A lányok szeretnék minél hamarabb továbbfejleszteni az oldalt. „Az első és legfontosabb feladatunk egy mobilalkalmazás elkészítése lenne, de később szeretnénk a vidéki ügyeleteket is becsatornázni az adatbázisba. Az oldal felnőtteknek szóló változatát is el akarjuk készíteni – egyszóval volna még teendő – sorolta Barbara. – Persze, ezekhez a fejlesztésekhez pénzre van szükségünk, ezért komolyan gondolkodunk azon, hogy létrehozzunk egy egyesületet, és magán-, illetve vállalati támogatókat toborozzunk.”

„Fontos, hogy fejlődni tudjunk”

Sajnos, a szponzorok és együttműködő partnerek felkutatását nagyban megnehezíti, hogy az alapítók nem akarnak kompromisszumokat kötni, ha az oldal használhatóságáról van szó. „Nem akarunk reklámokat elhelyezni az oldalon; nem akarunk azon nyerészkedni, ha valaki a fájós fülű, lázas gyerekének akar megfelelő orvosi segítséget találni. Ráadásul nálunk a oldalletöltések száma is nagyon alacsony, hiszen éppen az a célunk, hogy a látogatók a lehető leggyorsabban, a legkevesebb kattintással elérhessék az általuk keresett információkat. Ez az oka annak is, hogy nem kötjük regisztrációhoz az oldal használatát – így persze felhasználói adatokat sem tudunk gyűjteni – hangsúlyozta Franciska. – Ha úgy tetszik, tudatosan feláldoztuk az eladhatóságot a funkcionalitás kedvéért, de azért nagyon bízunk abban, hogy találunk olyan támogatókat, akik ilyen feltételek mellett is hajlandók lesznek segíteni nekünk. Fontos, hogy fejlődni tudjunk, hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy enélkül sajnos előbb-utóbb a legjobb kezdeményezések is elhalnak.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik