A minőségi turizmus kialakítása, a fizetőképes külföldi vendégkör megnyerése a célja az új turizmusfejlesztési koncepciónak, amely az év végére készül el, mondta a turisztikai kormánybiztos vasárnap Budapesten a fővárosi turisztikai fejlesztéseket bemutató sajtótájékoztatóján.
Bienerth Gusztáv beszámolt arról is, hogy tavaly 3,8 millió turista járt a fővárosban, ebből 3,2 millióan külföldről érkeztek. A bruttó szállásdíj bevétel 104 milliárd forint volt, ennek 96,4 százalékát a külföldi vendégéjszakák adták, ami 16 százalékos növekedés az előző évhez képest. Hozzátette: nemzetközi összehasonlításban Budapest Bécs és Prága mögött áll, a magyar turizmus alulárazott. Példaként említette, hogy Bécsben a nettó szobaár 100,6, Prágában 79,1, Budapesten azonban csupán 73,5 euró.
A kormánybiztos hangsúlyozta: a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) célja az, hogy a fejlesztések ne az árversenyen alapuló tömegturizmust, hanem a minőségi turizmus kialakítását szolgálják, amihez a fizetőképesebb külföldi vendégkör megnyerése szükséges. Ehhez pedig innovatív, minőségi szolgáltatások, attrakciók kellenek. Ebbe a koncepcióba illeszkedik többek között az új, 4000 ember befogadására képes konferencia-központ, amely Budapestet Európa legjelentősebb konferenciaturisztikai helyszínei közé emelheti, valamint a Várnegyed felújítását célzó Hauszmann-terv.
Az év végére elkészülő új turizmusfejlesztési koncepció hozzájárul majd az úgynevezett Budapest brand kialakításához is, a projekten a kormány, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a főváros közösen dolgozik, mondta Bienerth Gusztáv.
Kiemelte: a főváros turisztikai arculatát olyan kulturális, szórakoztató, sportrendezvények formálják, mint például a Sziget fesztivál, a Reb Bull Air Race, a 2017-es vizes világbajnokság, a 2020-as labdarúgó Európa-bajnokság, vagy a 2024-es nyári olimpiai játékok.