Közélet

Nem, nem süllyed a 3-as metró, ennél sokkal nagyobb a baj

Két hónapja írták alá a szerződést a hármas metró felújításáról, ennek ellenére még mindig nem kezdődtek el a munkálatok. Pedig a metrót kétszer is le kellett állítani az elmúlt hetekben, egyszer az olajos sár gyulladt be, egyszer a vezetékek füstöltek. Többek között erről is írt nemrég a Népszabadság.

Ahogy arról is írtak korábban, hogy súlyos statikai problémák vannak az alagúttal. Van, ahol a beton-tartószerkezet porlik, de van, ahol maga az alagút süllyed.

Süllyed, porlik

Csütörtökön kaptunk egy levelet egy neve elhallgatását kérő férfitől, aki magát a metrófelújításon dolgozó karbantartónak mondja. Azt írta, hiába cserélik ki a sínszálakat, ha a rögzítő elemek is tönkrementek (és ezekre nem terjed ki a felújítás), és folyamatosan küzdenek a talajvízzel, ami az elégtelen szigetelésnek köszönhetően már régóta probléma. Hiába a síncsere, ha elenged egy rögzítés, a metró ugyanúgy kisiklik. A szerelvények karbantartása is folyamatos, de megfelelő alkatrészek híján ez is csak egy szélmalomharc.

Idősebb mérnök kollégáimtól tudom, hogy anno az egész vonalat feszített tempóban építették, és részben ennek köszönhető, hogy bizonyos szakaszokon elkezdett süllyedni az alagút. A legkritikusabb szakaszok a Corvin negyednél és a Nyugati pályaudvarnál vannak. Valamikor a Nagykörút vonalában folyt a Duna egyik ága és itt nagyon rossz minőségű folyós talaj van. De hasonló a helyzet a Forgách utcánál is ahol a vonal a Rákos-patakot keresztezi – itt a híd kezdett el süllyedni – mivel itt a vonal felülről keresztezi a patakot. Süllyedési problémák vannak még a Határ útnál is ahol a vonal az Illatos árkot keresztezi. Igaz. ez a patak itt egy zárt csatornában fut, de ez a csatornaszakasz már elég rossz állapotban van így a patak vize bejut a metró alagútjába. A szivattyúk állandóan dolgoznak, az éjszakai műszak alatt meg feszített tempójú karbantartás zajlik. Szó szerint az első szerelvény indulására mindent “el kell tüntetni”.

A férfi arról is írt, hogy jelenleg egy olyan szakértői csapat összeállítása zajlik, akik minden egyes, a 3-as metró valós állapotával kapcsolatos híresztelést megcáfolni hivatottak.

Fel lesznek készítve minden eshetőségre, sőt előre elkészített nyilatkozatok is lesznek. Ezt onnan tudom, hogy bennünket karbantartókat is “tréningeznek”, ha a sajtó megtalálna, tudjuk mit kell mondani és az “benyelhető” legyen. Nem lenne szabad írnom és beszélnem. Jó fél éve egy titoktartási szerződést írattak alá velem és minden kollégával. De ennek a szerződésnek a létéről sem szabad beszélni.

Fotó: MTI / Jászai Csaba
Fotó: MTI / Jászai Csaba

CÖF-ös álszakértők

Ami azért is érdekes, mert ezzel a levéllel nagyjából egy időben, a BKV-Figyelő több másik lappal együtt kapott két olyan levelet, amik látszólag megcáfolják az előző levél állításait. Az Iho szakportál és az Index is lehozta ezeket, a BKV-Figyelő viszont továbbította nekünk, mert kifejezetten furcsa dolgok szerepeltek benne.

A leveleket a BME mélyépítő mérnök professzora és a BME-KJK tanársegédje írta. Az írások szerint a 3-as metró alagútjával semmi baj, sőt, “mivel a metróvonal stratégiai jelentőséggel bírt ezért maga a tervezés és kivitelezés is úgy valósult meg, hogy a vonal szerkezete az idő múlásával se szenvedjen maradandó károsodást.”

Tény, hogy a vonalra ráfér egy alapos felújítás, de közel sem annyira drasztikus a helyzet mint ahogyan ezt a különböző sajtóorgánumok és szakértőknek kikiáltott mérnökök terjesztik!

De nagyon úgy néz ki, hogy a két BME-s tanár nem a BME-nél dolgozik. Ott ugyanis egyszer sem kerül elő a nevük, de egy másik cikkben, ahol a váci CÖF tiltakozólevelét írták alá, együtt szerepelnek.

Ráadásul a cím, ahonnan a levelet küldték, nem BME-s, csak a saját nevük és egy pont után azt írták, hogy bme@gmail.com.

Mi az igaz?

Megpróbáltuk eldönteni, mi lehet az igazság, ezért megkerestük a metrónál dolgozó, ezekre a dolgokra rálátó forrásunkat. Ő a neve elhallgatását kérte, de elmondta, hogy az első levél jó része igaz. Azt mondta, valóban kicseréltek 14 ezer folyóméternyi sínt, de ez csak tűzoltás, arra elég, hogy a metrók sebességkorlátozás nélkül közlekedhessenek és ne legyen életveszély.

Az alépítmények, a kapcsolók, a betonaljzat viszont rettenetes állapotban van, és ezeket csak a jövőre kezdődő nagy felújításnál fogják megcsinálni. A helyzet csak a Nagyvárad téren jobb egy kicsivel.

A süllyedésről szóló hír viszont szerinte hülyeség. Nemrég volt állapotfelmérés az alagútban, amin a vezetőség is részt vett. Utána azt mondták, szerencsére nem olyan rossz a helyzet, mint amit vártak, nem süllyed például az alagút. A Kálvin térnél lehetnek problémák, mert itt üledékesebb a talaj, néhány száz évvel ezelőtt errefelé még a Duna egyik ága folyt. Itt régebben is történt olyan, hogy egy üvegajtó berobbant, mert nem bírta a ráható nyomást.

A valódi probléma

Vannak viszont szerinte a süllyedésnél sokkal komolyabb problémák. Még mindig nem derült ki ugyanis, mennyi pénz van pontosan a jövő évi felújításra. És amíg nincs megegyezés, addig tendert sem tudnak kiírni. Egy BKV-s tender olyan 8-9 hónap alatt zajlik le. Júniusra tervezik a felújítás megkezdését, hogy a vizes-vb-ig befejeződjön. Ez csúszni fog, ami egyedül az alagút szempontjából problémás, nem tudni ugyanis, hogy kibírja-e addig.

A felújítás előre káosznak tűnik, mondja. Nem egymás után újítják majd fel a metró két oldalát, hanem egyszerre két helyen indulnak el a munkák, úgy, hogy egy darabig középen lesz egy rész, ahol még jár majd a metró. Viszont ide valahogy be kell jutniuk a kocsiknak, ezért a déli ágon nem zárhatják majd le teljesen a sínpárt. Ráadásul ezzel párhuzamosan érkeznek majd meg a legújabb orosz metrók. Ahhoz, hogy a felújítás végére ezek munkába állhassanak, meg kell csinálni velük a próbafutást. A tetejébe a felújítással egyszerre, ugyanazon a vonalon. A kettes metró erre nem alkalmas, mert ott már minden berendezést az új metrókra állítottak át.

A politika dönt

Mindemellett a vonal két felére két külön tendert írnak ki, amit valószínűleg két külön cég nyer majd el. Azt nem szabhatják meg a tenderben, hogy milyen típusú berendezéseket kell beszerelni, ezért valószínű, hogy legalább típusában más lesz majd minden berendezés a metró két oldalán. Ennek a karbantartása rémálom lesz, mondja forrásunk.

Arra viszont nincs idő, hogy az egyik szakaszt előbb kezdjék el, mert a politika elvárása az, hogy a vb-re legyen kész a vonal.

Az üggyel kapcsolatban írtunk a BKV-nak is. Az volt a kérdésünk, hogy mi igaz az állításokból, süllyed-e az alagút, tényleg csúszik-e a felújítás, vagy mennyire rossz egyáltalán a helyzet. A választ egyelőre várjuk, ha megkapjuk, közöljük.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik