Keményhangú közleményben reagált a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár mai, a pedagógusok világnapja alkalmából tartott sajtótájékoztatóján elhangzottakra. Czunyiné emlékeztette a közvéleményt: a tanárok háromszor kaptak fizetésemelést és arról is szót ejtett, hogy nem tartja szerencsésnek a pedagógus Önértékelési Csoport (PÖCS) megnevezést, helyette a belső értékelési csoport (BECS) megnevezést szorgalmazza.
Az államtitkár asszony aláhúzta: a pedagógusok elégedettek helyzetükkel, az életpályamodellel és az értékelési rendszerrel.
A PDSZ másképpen festi le a helyzetet, szerintük:
Emlékeztetnek: 2015. szeptember elsejével nem történt más, mint hogy a kormány betartotta a törvényt, szerintük “demokratikus országban ezért nem kellene sajtótájékoztatót tartani.” Nehezményezik, hogy bár Czunyiné beszámolt arról, hogy nyolcezer pedagógus, és kétezer óvodapedagógus bevonásával készíttettek az életpályamodellt érintő kutatást végeztettek, a résztvevők összetételéről az államtitkár nem beszélt. A kutatás szerint a mesterpedagógusok 93 százaléka, valamint az intézményvezetők 73 százaléka támogatja az életpályát. A PDSZ szerint a megkérdezettek száma nem éri el a pedagógus létszám tíz százelékát, “ami így közel sem maga a megtestesült a reprezentativitás, viszont jól hangzik”.
– jelentik ki közleményükben. Indoklásuk szerint a béremelés jelentőségét rég eliminálta a brutálisan megnövelt munkaterhelés, a túlórák kikényszerítése és ki nem fizetése pedig demoralizálja a pedagógus közállapotokat. Meglátásuk szerint a pedagógus minősítési rendszer tovább növeli az egyébként is indokolatlanul magas adminisztrációs terheket, ráadásul az értékelési rendszer kizárólag arra alkalmas, hogy csalhatatlan pontossággal megállapítsa, hogy ki mennyire felel meg a NER által oktrojált elvárásoknak, s ki nem. “Ugyanakkor abszolút alkalmatlan arra, hogy azt vizsgálja, hogy ki a – valóban – jó, a gyerekekért tenni akaró és tudó pedagógus”.
Mindezek mellett a PDSZ szerint “szóra sem érdemes, hogy az államtitkár számára szimpatikusabb a Belső Ellenőrzési Csoport elnevezés, mint a Pedagógus Önellenőrzési Csoport kifejezés. Egyik szerencsétlenebb, mint a másik. Ellenben jól jellemzik kiagyalójuk (v)iszonyulását a közoktatás robotosaihoz”.