2014 slágertémája a kerékpárosok és a buszvezetők konfliktusa. Az még nem tekinthető reprezentatívnak, hogy egyre több ilyen levél érkezik a BKV-Figyelő postaládájába, de ha figyelembe vesszük, hogy évről évre emelkedik a biciklisek száma Budapesten, valószínűsíthető, hogy a konfliktusok is szaporodnak. Az alábbiakban Péter BKK-nak írt panaszlevelét közöljük. Az eset október 10-én történt.
Reggel telefonon tettem panaszt egy buszvezetőjük ellen, miután kerékpárommal leszorított az útról. Ez ügyben szeretném írásban is eljuttatni önökhöz az eset leírását, és várom írásbeli válaszukat. Helyszín: Budapest, XI. kerület, Kosztolányi Dezső tér. Időpont: Körülbelül reggel 9:10. Alaphelyzet: Álltam a piros lámpánál a Bartók Béla úton a Kosztolányi Dezső téri lámpánál a Móricz Zsigmond körtér felé menő oldalon, jobb szélre húzódva.
Fotó: Wikipedia/Vampeare
A lámpánál én voltam egyedül jármű, a mögöttem kb. 50 méterre lévő piros lámpánál állt két busz. A külső sávban egy 107-es (mint utóbb megnéztem, a XXX-000 rendszámú – a BKK-nak írt panaszlevélben szerepel a rendszám), a belsőben egy 240E-s. A lámpa zöldre váltott, elindultam, majd a kereszteződés közepén (a Bocskai út elválasztó zöld sávjának vonalában) elkezdett előzni a 107-es járatszámú busz.
Már itt necces volt az oldaltáv, nem volt több mint 30 centi, kiáltottam is, de aztán mire a Bocskai út kifelé menő sávjainak vonalába értem, akkor még jobban rám húzta a kormányt (eddigre a busz csuklója mellett voltam), és leszorított az útról. Szerencse, hogy ott a sarkon (a zebrák miatt) alacsonyabb a padka, különben úgy járhattam volna, mint a videózó srác, akit nem is olyan régen a 7-es busz ütött el, így menekülésképpen bevágódtam a parkolást gátló póznák közé.
A busz nem állt meg, így természetesen rögtön utánamentem. Nem volt nehéz, mert cirka 80 méterre van a megállója, majd utána a Fadrusz utcai kereszteződésnél pirosat is kapott. Megkérdeztem, hogy mégis mi a francot képzel. Először nem akarta kinyitni az ablakot, majd megtette, és közölte velem, hogy “az ott buszsáv, tanuljak meg közlekedni, mégis mit képzeltem”.
Ezzel csak annyi a gond, hogy a buszsáv a Kosztolányi Dezső tér túloldalán kezdődik, az ő előzése még jó 100 méterrel azelőtt kezdődött meg, majd még a “baleset” is 50 méterrel azelőtt történt, így tehát ez teljesen valótlan állítás. És amennyiben még ha tényleg buszsáv lett volna és én tényleg szabályt sértek, úgy az ő részéről a megtorlás ugyanúgy a szándékos közúti veszélyeztetést valósítja meg.
Telefonos kérdésükre elmondtam, hogy a lehúzódása azért is érthetetlen, mert az előzés kezdetén még volt vagy 150 méter a megállójáig, tehát nem kellett volna még a járdához tartania, hogy oda besoroljon. (Pláne nem rajtam keresztül…)