Székely László vizsgálata megállapította, hogy a hatóságok már 2005-ben elrendelték a gyermekek védelembe vételét, “a szülői elhanyagolásból fakadó veszélyeztetettséget” évekig mégsem tudták megszüntetni.
A gyermekek szexuális bántalmazására utaló jeleket a velük naponta találkozó szakemberek nem észlelték. Igaz, az ilyen jellegű bántalmazás 70-90 százaléka más esetekben is rejtve marad. A jelzéseken kívül nem volt érdemi együttműködés, nem ismerték fel időben, hogy ki kell emelni a családból a gyerekeket. Mindebben közrejátszhattak a gyermekvédelmi szakszolgálat anyagi nehézségei is – olvasható a jelentésben.
A botrányt a Blikk robbantotta ki tavaly november végén. A vádiratra hivatkozó cikkben megírták, hogy egy házaspár éveken át kínozta, rendszeresen megerőszakolta és verte három kiskorú gyerekét.
A gyerekekkel a vád szerint ezenkívül fekáliát és patkányt etettek. Csak 2012 januárjában kerültek el brutális szüleiktől. A szülők rács mögött vannak, az ügyet zárt ajtók mögött tárgyalja a bíróság.
A Pest Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatala már vizsgálódott az ügyben, és nem javasolt fegyelmi eljárást.
Nem volt érdemi együttműködés
Az alapvető jogok biztosa hivatalból vizsgálta az illetékes hatóságok és szervek tevékenységét.
Székely László jelentése szerint a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai között a jelzéseken kívül nem volt érdemi együttműködés, a kiemelés elhúzódott, amiben közrejátszhattak a gyermekvédelmi szakszolgálat anyagi nehézségei is. A gyerekek 2012 januárjában kerültek nevelőszülőkhöz.
Mindez sértette a gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz fűződő jogát, a gyermekek mindenek felett álló érdekét szolgáló eljárás elvét, a jogbiztonságot és a tisztességes eljárás követelményét – olvasható az ombudsman közleményében.
Az ügyben számos hatóság indított eljárást, korábbi gyámhivatali ügyintéző, családgondozó, illetve jegyzői gyámhatósági ügyintéző írásbeli figyelmeztetést kapott. A gyermekek utolsó családgondozójának munkaviszonyát bizalomvesztés miatt megszüntették. A gyermekvédelmi szakszolgálat korábbi igazgatójának munkaviszonya időközben megszűnt, felelősségre vonása nem lehetséges.
A miniszterhez fordul
Székely László szerint az eset rávilágít arra is, hogy a gyermekjóléti alapellátás, valamint gyermekvédelmi szakellátórendszer működési zavarai feltehetőleg a tárgyi és személyi feltételek, valamint a képzések, továbbképzések hiányosságaira is visszavezethetők. Mindezek miatt pedig nem érvényesülhet maradéktalanul a gyermeket az állam és a társadalom részéről megillető védelemhez való jog, és sérülhet a gyermek legjobb érdekeit szolgáló eljárás elve. Ez pedig alkalmas az állam alapjogvédelmi kötelezettsége sérelmének megállapítására.
Az ombudsman megoldásért az emberi erőforrások miniszteréhez fordult.
Az alapvető jogok biztosa a sajtó felelősségére is figyelmeztetett, ugyanis a tudósítások egy része tartalmazta a gyermekek vezetéknevének első betűjét, a keresztnevét, a születési évét, képeket házukról, iskolájukról, így lehetővé tette a gyermekek azonosítását, ami nagymértékben nehezíti az őket ért trauma feldolgozását.
Az alapjogi biztos felkérte a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökét az érintett gyermekek adatainak kezelésével kapcsolatos sajtótevékenység vizsgálatára.