Az elmúlt hetekben többen panaszolták, hogy hiába a jó idő, nem működnek a légkondik a BKK járatain. 30 fok körül már ez is elég kellemetlen tud lenni, de az igazi túlélőtúra csak akkor kezdődik, ha a kinti meleg ellenére még fűtik is a buszokat. Andrea így szaunázta végig az utat a 105-ös járaton. Megjegyzem, egy nappal az előtt, hogy az új Mercedeseket forgalomba állították a vonalon.
Április 30-án egy fűtött 105-ös buszon utaztam 15 percet a Bajcsy-Zsilinszky út és a Béke tér megállók között. 5 perccel a felszállásom után felszabadult egy kétszemélyes blokk belső ülése, és igen jól esett leülnöm, több órát talpaltam előtte a Belvárosban.
Szóval leültem. Röviddel azután az egyik piros lámpánál megállt a busz, menetszél sem jött be, megcsapott egy bazi meleg áramlat lentről. Felvontam a szemöldököm az eszembe jutó gondolatra: ez fűtés lenne? Lenyúltam és megérintettem a borítólemezt. Tűzforró volt és eszméletlen tempóban jött fel a forróság, halkan elmorogtam egy ronda káromkodást.
Leszálltam a Béke téren és szóltam a buszvezetőnek, hátha nem tud róla hogy megy a fűtés, ő pedig eléggé kifogásolható stílusban megválaszolta, hogy tud róla, és azért megy, mert különben felforrna a hűtővíz és megállna a busz. Ez egy régi járgány volt, a vezető pedig biztos tudja mit beszél, mi utasok meg örülhetünk, hogy legalább tömegközlekedhetünk valahogy.
Sajnos az a helyzet, hogy egy másik 105-ös buszon is hasonlót tapasztaltam, pedig az már egy sokkal újabb széria volt, egyetlen nyitható ablak sem volt rajta, mivel elvileg légkondisnak készült (ettől függetlenül nem értem, miért kell egyetlen üvegtáblából készíteni az ablakokat). Csakhogy felül a lyukacsos borításon keresztül nem a hideg, hanem a meleg áradt lefelé.
Még nincs is nyár, mi lesz a kinti 35-40 fokban? A napon álló/halad buszon nyáron fűtés nélkül is van vagy 50 fok, plusz fűt a szokásos tömegnyomor is. Komolyan ez vár majd ránk kánikulában? És mit csinálnak a szerelők a garázsokban? Van egyáltalán erre ember, kapacitás?
Nagyon durva, hogy az egyik buszon a beömlő kipufogószagot kell szagolni, a másikon az elviselhetetlen forróságtól szenvedünk, de legalább működik alattunk, és ennek örülhetünk. Nincs pénz a javításokra, nincs pénz szerelőre, de sok felső- és középvezető közben degeszre tömi havonta a zsebét a befizetett pénzeinken.