Semmi. Vagy nem utazik, vagy bliccel. Keresgélhet működőképes jegyautomatát, ahol csak apróval vehet jegyet, vagy kereshet jegypénztárt is, bár mindkettőből egyre kevesebb van Budapesten. Nem csak a turistáknak jelent problémát beszerezni az utazáshoz szükséges jegyet. Aki a külvárosban lakik, és ritkán használja a BKV-t az sem mindig tud jegyet venni, és a belvárosig bliccelnie kell.
Tisztelt Hölgyem / Uram!
Elég sok szó esik mostanában arról, hogy a BKV-nak komoly veszteséget okoznak a bliccelő utasok. Jelen levelemmel arra szeretnék rávilágítani, hogy -számomra érthetetlen módon- sokszor maga a BKV tesz meg mindent azért, hogy még az se váltson jegyet a járataikra, akinek eredetileg szándékában állt.
Egy hétköznap este fél kilenckor barátomra várva mintegy 20 percet töltöttem a Blaha Lujza téri metróállomás felső részén. Ezalatt mintegy hat ember érkezett azzal -az Önök számára minden bizonnyal perverz és meglepő- igénnyel a mertóállomásra, hogy utazzon és ehhez jegyet váltson.
Körülnéztek: a jegyeladó bodega rég zárva, automata nincs, a forgalmi ügyelet ablak lesötétítve, még véletlenül sem lehet látni, hogy ül mögötte valaki és aktívan teszi a semmit. Megkérdezték hát a mozgólépcső tetejénél trécselő három BKV SS-t, mi ilyenkor a teendő? És ekkor jött a számomra döbbenetes válasz: “ott szemben az aluljáró túloldalán, az újságosnál lehet jegyet kapni.” (A magyartól eltérő nyelvű érdeklődőknek persze csak a BKV “európaiságát” bizonyítandó, annyi volt a válasz, lassan, tagoltan, kissé emelt hangon: AAAB-LAAAAK. Ehhez külön is gratulálok.)
Kérem Önöket, hogy számomra, mint éves bérlettel rendelkező utasuk és adófizető állampolgár számára, válaszolják meg a következő, egyszerűnek tűnő kérdéseket (mert nekem ez jár):
– mennyi jutalékot kap a BKV-tól független újságos a jegyek eladásáért? (nem hinném, hogy olyan buta lenne, hogy ingyen vállalja)
– ha a forgalmi ügyelettel és a sötét (ruhás) útonállókkal együtt 4 ember van szolgálatban az állomáson, miért nem tud egyikük sem jegyet eladni? miért kell ezért az utasoknak plusz időt elpocsékolni? (jó hosszú sor tud lenni az ominózus újságosnál)
– miért nincs (működő) automata a vélhetően nagy forgalmú Blaha Lujza téri állomáson?
– egyáltalán, milyen jogon kér jegyet a BKV az utasoktól, ha előzőleg nem teszi lehetővé a számukra annak megvásárlását? (és itt nagyon nem jó válasz, hogy a város másik végén két héttel előbb kellett volna az utasnak előre gondolkodnia)
Válaszát várom.
Üdvözlettel: Salamon Gábor
ui: levelem az Index BKV-figyelő blogjának is mellékeltem.