A tömegközlekedés legnagyobb előnye – ahogy azt a kifejezés maga is sejteti -, hogy elvileg képes tömegeket megmozgatni, amivel gyakorlatilag csökkenthető a forgalom, a dugó és az egy főre jutó üzemanyag-fogyasztás is.
Ezt szem előtt tartva készítette el a német Fraunhofer Intézet az AutoTram Extra Grand névre keresztelt buszt, amely grandiózus harminc méter hosszúságával 256 utasnak kínál kényelmet. Hatalmas kapacitása miatt egy “négykerekű” vonathoz hasonlítják, azzal a jelentős előnnyel, hogy oda megy, ahova akar – és nem oda, ahova a sínek viszik.
(Fotó: Fraunhofer Intézet)
Hossza miatt speciális algoritmusok szabályozzák a busz hátsó felének mozgását, hogy az mindig pontosan kövesse a jármű elejét. Ennek köszönhetően a sofőröknek nem kell külön vizsgát tenniük, a vezetési élmény ugyanolyan, mint egy “rendes” busznál.
S bár meg kell hajoljunk a mérnöki teljesítmény előtt, szívesen megnéznénk, hogy a duplacsuklós miként teljesít néhány hazai útvonalon.