Gazdaság

Íme, mi lesz az idei karácsony slágere

Már csak kevesebb mint hét hét van hátra karácsonyig. A kereskedők arra számítanak, hogy ismét takarékosak leszünk az ünnepi bevásárlásnál. Ezért úgy gondolják, az árengedmény lesz a legkelendőbb árucikk. A hasunkon kevesebbet spórolunk, mint az ajándékokon.

A decemberhez kötődik a legnagyobb bevásárlási roham, még válságos időszakban is, nemcsak nálunk, hanem sok országban szerte a világban. Az áruházakban már november elején megjelennek az év végi ünnepekre kínált árucikkek, a reklámok is egyre nagyobb számban és terjedelemben a Mikuláshoz, a karácsonyhoz és a szilveszterhez kapcsolódnak.

Lesz-e karácsonyi tumultus az áruházakban?

Az elmúlt években – válság ide, válság oda – a decemberi kereskedelmi forgalom az év utolsó hónapját megelőző novemberihez képest minden alkalommal szinte hajszálpontosan 150-150 milliárd forinttal ugrott meg – írja az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményében. 2011-ben például 710 milliárd forintot költöttünk összesen decemberben élelmiszerekre és iparcikkekre, míg előtte novemberben csak 560 milliárd forintot (az üzemanyagok és a járművek eladását nem számítva).

A decemberi költekezési többlet pedig nagyjából fele-fele arányban oszlott meg az élelmiszerek és a különböző iparcikkek között. Emiatt is várják a kereskedők a decembert, ami mindig javít valamit az éves mérlegen. Úgy vélik, így lesz ez előreláthatóan 2012 decemberében is.

Az ár lesz a döntő

Az elmúlt évek tapasztalata, hogy a vásárlók számára az áruházi nézelődésben, válogatásban a legfontosabb az ár. Nem véletlen, hogy az elmúlt években (2007-től, amióta csökken a családok fogyasztása) decemberben megszaporodtak az árengedmények.

A vásárlók az egyre erősebb piacszűkítő nyomás hatására tudatosabbak, röviden összefoglalva válogatósabbak lettek, ami azt jelenti, hogy alaposabban körülnéznek az áruházakban. Jelenleg ugyan csak csekély szeletei a kereskedelem egészének a webes kereskedések, továbbá a különböző pontgyűjtő, valamint árengedményeket szervező vállalkozások (a „kuponos világ”), de erősödésük egyértelműen jelzi ezt a folyamatot.

Az áruházak weboldalai segítik a válogatást, többen a megvásárolható teljes termékkört is bemutatják, mások csak a nyomtatásban is terjesztett reklámújságot. Egyben minden honlap egyforma, hiszen szinte kivétel nélkül mindegyik felhívja a figyelmet a legfrissebb árengedményekre. A közösségi oldalak is segítenek a tájékozódásban, ahol a vásárlók már egymásnak mondanak véleményt, de a szolgáltatók is a nyomukban vannak (lehet „lájkolni” őket is).

Új vásárlási szokások

Az OKSZ szerint megváltozott a karácsonyi vásárlás forgatókönyve az utóbbi években. A karácsonyi reklámok korábban jelennek meg, hiszen éles a verseny a vásárlókért, a középpontban az ár van.

A vásárlók többet válogatnak, több áruházat megnéznek, szélesebb termékkínálatot bogarásznak végig a vásárlás előtt. Ebben sokat segít az internet (a családok kétharmada rendelkezik interneteléréssel).

A legnagyobb vásárlási roham az utolsó hétre marad.

A takarékosság jellemzi majd a karácsonyi bevásárlást. Az ünnepi asztalra valón kevesebbet, a drágább ajándékokon többet próbálnak megtakarítani a vásárlók.


És jövőre?

A kereskedők alapvető érdeke, hogy vásárlóik hűségesek maradjanak, ugyanakkor – a piaci verseny ilyen – újakat is magukhoz csalogassanak. Ennek legkézenfekvőbb módszere a leárazás, ami viszont másik oldalról a bevétel egy részének elengedését jelenti az áruház számára. Ennek ésszerű korlátai vannak (vállalkozásonként különböző mértékben). Feltehetően azok a vásárlócsalogató reklámok nyernek nagyobb teret, ahol az árengedménnyel, ajándékkal a hűséges, visszatérő vásárlót jutalmazzák valamilyen módon.

A kormány 2013-ra bejelentett, a költségvetés bevételeinek növelését célzó döntéseinek egy része adóemeléseket jelent. A tranzakciós illeték, a bankadó, az e-útdíj, a helyi adók rendjének megváltoztatása, a közműadó a vállalkozásoknál jelent költségnövekedést. A kisvállalati adók és a munkahelyvédelmi akcióprogram költségcsökkentés. A fordított áfa és a pénztárgépek online bekötése a feketézés visszaszorítását, ami egyben a verseny tisztulását segíti. A cafeteria szigorítása vásárlóerőt csökkenthet (kevesebb vállalkozás fogja adni az alkalmazottaknak) – vázolta fel a lehetséges irányokat a szövetség.

2013-ban is a “hol, mi olcsóbb” lesz a sláger

A háztartások számára a fő kérdés az, mi jelenik meg a fogyasztói árakban a szolgáltatók és a kereskedők kínálatában. Az inflációnak eddig is csak egyik tényezője volt az adóváltozás, az alapanyagokon, bérköltségeken, forint-árfolyamváltozáson keresztül egy sor költség változhat (nőhet vagy emelkedhet). A jelenlegi információk alapján továbbra is erős marad az inflációs nyomás a  piacon, ugyanakkor a szolgáltatók, kereskedők alapvető érdeke az erős versenyben, hogy többletköltségeiket legfeljebb csak részben hárítsák tovább a vásárlókra, de ennek mértéke jelenleg nem jelezhető pontosan előre.

A vásárló számára egy választási lehetőség marad, ha tovább nőnek az árak: hol mi az olcsóbb?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik