Üzleti tippek

Egyre jobb üzletek köttetnek a felhőben

4-5 éven belül megduplázódhat a magyar piacon a felhőszolgáltatások alkalmazása. A koronavírus-járvány és az egyre nagyobb informatikai szakemberhiány is felerősítette a trendeket – emelte ki az Invitech vállalati értékesítési vezérigazgató-helyettese az infokommunikációs megoldásszállító, „Üzlet a felhőben” elnevezésű konferenciáján. Marton László hozzátette: a jövőben a fenntarthatóság és a cégértéknövelés szempontjából is fontossá válhat a cloud alapú kiszervezés.

Az Invitech szakmai konferenciáján elsősorban üzleti szempontból mutatták be a legújabb digitalizációs trendeket az infrastruktúra- és szolgáltatás-kiszervezés területén. A felhőpiac dinamikus bővülése már évek óta tart a hazai piacon, amire ráerősített a tavalyi és az idei év is a pandémiával, a tömeges otthoni munkával és a digitalizációs térbe terelt szolgáltatásokkal együtt.

Marton László szerint a mostani időszak kiváló alkalom arra, hogy egyfajta mérleget vonjunk a magyarországi helyzetről, és a cégek is összegezzék ezen a téren a tapasztalataikat. Évek óta látható, hogy a cloud computing elkezdett terjedni – először a hazai nagyvállalati körben. A vállalkozások a legegyszerűbb üzleti funkcionalitástól kezdve a bonyolultabb rendszerek felé haladva nyitnak a felhőalapú kiszervezés felé.

Marton László

„Nyilvánvaló, hogy a technológia alkalmazása Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban egy jóval érettebb szakaszban jár. Ezzel együtt szeretném kihangsúlyozni, hogy nem szükséges lemaradásról beszélnünk, hiszen minden ország, minden cég a saját útját járja be. Azt gondolom, hogy a felhőkérdés valójában egy érettségi kérdés, hogy az adott üzleti környezet megérett-e arra, hogy ilyen formában támogassák az üzletmenetet. Kétségtelen, hogy a penetrációban, a felhasználtságban – legyen az platform- (PaaS), infrastruktúra- (IaaS) vagy szoftverszolgáltatás (SaaS) – a hazai cégek még hátrébb vannak, mint a nyugat-európai vagy amerikai példák, de ahogy már említettem, a saját útjukat járják be” – mondta a vállalati értékesítési vezérigazgató-helyettes.

A rendezvényen szó volt arról is, hogy a technológiai környezethez kapcsolódó tevékenységek kiszervezése a járványhelyzet hatására is felerősödött. Ugyanakkor az egyik legfontosabb aspektusa a dinamikus bővülésnek az az informatika szektort sújtó állandó és egyre erősödő szakemberhiány. Mindez a mai rohamosan fejlődő világban nemcsak a megfelelő tudású kollégák hiányát, hanem a szakmaiságnak a folyamatos fenntarthatóságát is jelenti.

Ma már a felhő triviális előnyeit – így a skálázhatóságot, rugalmasságot, az erőforrások, az adatok és az üzleti funkcionalitás gyors elérését – mindenki érti, és sokan használják is. Viszont azok az előnyök is felerősödtek, amelyek szerintem nagyon fontos értékek, és eddig kevésbé voltak kiemelve. Ide sorolható a fenntarthatóság és a környezettudatosság. Amióta a világban a felhőszolgáltatások elindultak, egyes kimutatások szerint ebben a szegmensben 80 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás. A koncentrált számítási kapacitás tehát azt is eredményezi, hogy a technológiai környezet szempontjából sokkal környezettudatosabb szintre tudnak lépni a vállalkozások – részletezte az Invitech vezérigazgató-helyettese.

Szerinte a cégértéknövelő hatást is érdemes kiemelni. „Nagyon sok vállalat azért dolgozik, hogy üzletileg sikeres legyen, de a sikeresség mögött arra is szükség van, hogy értéke legyen az adott cégnek. Márpedig a vállalkozás felértékelődhet, ha rugalmas, jól skálázható üzleti folyamatai vannak, és ilyen technológiai környezetben működik, ezt pedig a felhő is tudja biztosítani” – tette hozzá Marton László.

100 milliárdos piac

A konferencián az IDC országmenedzsere is előadást tartott a jelenlegi és előttünk álló trendekről. Bakk József elmondta, hogy az IDC adatai szerint a magyarországi felhőszolgáltatások piaca 2020-ban megközelítette a 100 milliárd forintot, és prognózisuk alapján további két és félszeres bővülés várható a következő öt évben. Hozzátette, hogy bár folyamatos növekedésről van szó, ugyanakkor a bővülés üteme csökkenő tendenciát mutat.

Fontos húzóerőként kiemelte, hogy már minden iparág megtalálta a maga „as a Service” (aaS) szolgáltatásként kínálható modelljét – legyen szó autógyártásról vagy akár a kertészeti szolgáltatásokról.

Kapcsolódó
Felhő vagy saját szerver: mi éri meg jobban?
Nem elég csak az árazást összevetni.

Előadásában arról is beszélt, hogy a változó vállalati infrastruktúra terén egyértelmű az elmozdulás. A nemzetközi trendek alapján saját adatközpontokban, azok építésén vagy bővítésén egyre kevésbé gondolkodnak a vállalatok. Emellett a publikus felhőszolgáltatások is egyre inkább előtérbe kerülnek, és bár nálunk még nem igazán jellemző, de a nemzetközi piacon a peremhálózati informatika (edge computing) is feljövőben van.

Magyarország kapcsán a növekvő szolgáltatási piacokról is szó volt. Idehaza az látható, hogy a felhő és a tradicionális infrastruktúra egymás mellett tud növekedni. Továbbá a felhősödés mellett az IT-szolgáltatások területe is bővül, ezen belül is a menedzselt, illetve a hoszting szolgáltatásokat emelte ki a szakértő.

Összességében a felhőszegmens folyamatos növekedése látszik, és az, hogy egyre inkább ebben gondolkodunk, ugyanakkor vannak rések is.

Az, hogy teljesen egészében minden felhőalapon működjön, kevésbé tűnik valószínűnek, mint az, hogy ezt az egész felhőtechnológiát egyre jobban, egyre szofisztikáltabban és egyre tudatosabban fogjuk használni – fogalmazott Bakk József.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik