Üzleti tippek

IT-ügyfélszolgálatok: melyik miben segít?

Getty Images
Getty Images
Mi a különbség a helpdesk és az ügyfélszolgálati üzemeltetés között? Milyen terheket vesz le a cégek válláról a desktop menedzsment? Manapság már olyan sokféle informatikai szolgáltatást lehet kiszervezni, hogy nem könnyű a magyar és sokszor angol elnevezések között eligazodni.

Az Invitech blogján megjelent sorozatban az infokommunikációs technológiák (ICT) gyakran használt szakkifejezéseit, így például az IT-ügyfélszolgálatok típusait vette sorra. Az infokommunikációs megoldásszállító elsősorban azokat a lehetőségeket gyűjtötte össze, amelyek lényege a munkaállomások menedzselése, a felhasználók támogatása, valamint egyfajta belső ügyfélszolgálat nyújtása.

Helpdesk

Ez az ügyfélszolgálat információs és segítségnyújtó erőforrást jelent, ami elhárítja vagy segít elhárítani a számítógépek és más elektronikai eszközök – mobiltelefonok, nyomtatók, perifériák – hibáit. A legtöbbször az eszközre távolról rájelentkezve, képernyőmegosztás segítségével történik ez a folyamat.

Kapcsolódó
Interaktív ügyfélszolgálat: hogyan jutunk el a call centertől a contact centerig?
A digitalizáció és a felhőtechnológia az ügyfélkapcsolati rendszerek működését is megváltoztatta.

A vállalatok gyakran nyújtanak segítséget, illetve terméktámogatást egy díjmentesen hívható telefonszám, honlap vagy e-mail segítségével. Ugyanakkor léteznek olyan ügyfélszolgálati szolgáltatások is, melyeket „házon belül” érhetnek el a dolgozók. A nemzetközi környezetben gyakran előfordul, hogy a helpdesk munkatársai a cégek különböző országokban lévő irodáinak nyújtanak technikai segítséget távolról.

Ügyfélszolgálat-üzemeltetés

Ez is a kiszervezés egyik fajtája, amikor az ügyfélszolgálat feladatait egy külső cég végzi el. A házon belüli IT-támogatás esetében az outsourcing azért lehet jó megoldás, mert így nincs szükség a megfelelő szakértelem és kapacitás cégen belüli felépítésére és menedzselésére.

Desktop menedzsment

Ez a szolgáltatás átveszi az informatikai infrastruktúra üzemeltetésének – így a szokásos számítógépes műveletek koordinálásának és kezelésének – terheit a cégektől. Része a szakmai tanácsadás, a javítások telepítése, az IT-erőforrások és a szoftverlicencek kezelése, de idesorolható a többi között a szoftverhasználati statisztikák figyelése, az USB-eszközök kezelése és a távoli asztalok irányítása is.

A desktop menedzsment kiterjedhet a PC-kre, notebookokra és vékonykliensekre is. A vékonykliens a gyakorlatban azt jelenti, hogy munkaállomásonként csak minimális eszközöket (monitor, billentyűzet, egér) alkalmaznak, és a programok futtatásához szükséges erőforrások távolról érhetők el.

Az Invitech szerint akkor érdemes a desktop menedzsmentet igénybe venni, ha kiemelten fontos a biztonságos működés és a gyors hibaelhárítás, ha az adott vállalatnak több telephelye van, vagy a telephelyen belül nagyok a távolságok. Ha a saját céges informatikai csapat nem tudja teljes körűen lefedni az üzemeltetési igényeket, akkor is érdemes ebben gondolkodni.

Speciális mérnöki munkaállomás

Ez a megoldás a felsőkategóriás asztali számítógépekre utal, amelyeket technikai (például mérnöki vagy számítógéppel támogatott grafikus tervezői, ún. CAD) alkalmazások futtatására terveztek. A speciális mérnöki munkaállomások általában nagyobb teljesítményűek, mint a személyi számítógépek, különösen a grafikai alkalmazások és számítási kapacitás tekintetében.

Miért fontos az egykapus ügykezelést segítő service desk vagy single point of contact (SPOC)? Erről is olvashat az Invitech blogján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik