Üzleti tippek

A munkavállalók negyede túlórázik, amikor otthonról dolgozik

A megfelelően kommunikáló, humánus és home office lehetőséget biztosítani képes munkaadók lesznek a következő válság munkaerőpiaci nyertesei – derül ki egy hazai felmérésből.

A koronavírus-járvány bebizonyította, hogy krízishelyzetben még a nehezebb vagy szokatlanabb körülmények ellenére is többet dolgoznak azok a munkavállalók, akiket a vezetőjük partnerként kezel. A vírushelyzet munkaerőpiaci hatásait vizsgáló, reprezentatív magyar kutatás május harmadik hetében készült.

Több mint 500 fizikai és szellemi munkavállaló körében vizsgálták a mikro- és kkv-szektor, a nagyvállalatok és multinacionális cégek, valamint a közigazgatás Covid-19 járványra adott reakcióit, legfőképp annak munkájukat megtartható, aktív dolgozókra tett hatásait.

  • Minden negyedik munkavállaló esetében átlagosan 2 órával nőtt a munkaóra-mennyiség home office-ban.
  • A megkérdezett dolgozók járványhelyzet idején fontosabbnak tartják, hogy főnökük emberségesen kommunikáljon velük és tudjanak otthonról dolgozni, mint azt, hogy ne csökkenjen a bérük.
  • A multik vezetői stílusban, rugalmasságban egyaránt jobban jöttek ki a válságból.
Üzleti informatika: a járvány gyors fókuszváltást eredményezett
Úgy tűnik, az új helyzet legfőbb nyertese az integrált kommunikáció területe.

A nemzetközi és a magyarországi tapasztalatok egyaránt azt mutatják, hogy a távmunkától nem elsősorban a munkaadóknak, hanem inkább a munkavállalóknak kell tartaniuk. Abból a szempontból, hogy a kényszer szülte home office-ban a válaszadók csaknem 23%-a átlagosan 2 órával többet dolgozott, mint a vírus előtti időszakban.

Szirtes Hajnalka szervezetpszichológus, a Covid-19 munkaerőpiaci kutatás szerzője elmondta: ez a szerinte megdöbbentő adat is azt mutatja, hogy kifizetődik a bizalom, amivel egyes munkaadók fordulnak kollégáik felé.

A tanulmány szerint az alkalmazottak egy esetleges következő járvány esetén fontosabbnak tartják az őszinte és emberséges kommunikációt és a távmunka lehetőségét, mint az irodai fertőtlenítést vagy a bérkérdést.

Ez pedig egyértelműen a multinacionális vállalatoknak kedvez, amely cégek a home office biztosításában toronymagasan az élen jártak. A kkv-k pedig annak ellenére, hogy munkatársaik átlagosan 57%-a rendszeresen dolgozik egyébként is otthonról, csak 37%-ban biztosították ezt a fajta munkavégzést a járvány idején.

„A rugalmas és odafigyelő vezetői stílus nagymértékben erősíti a lojalitást, növeli a hatékonyságot, valamint csökkenti a munkavállalók álláskeresési motivációit” – tette hozzá a szervezetpszichológus.

A válaszadók javarészt az X és az Y generáció tagjai, akik főleg Budapesten vagy nagyvárosi környezetben élnek. Munkaerőpiaci státuszukat tekintve 90%-uk alkalmazott, körülbelül harmaduk kkv-nál dolgozik, minden negyedik válaszadó pedig multinacionális-, illetve nagyvállalatnál. A további válaszadók főleg a közigazgatás területéről érkeztek.

Kiemelt fotó: MTI / Komka Péter

Ajánlott videó

Olvasói sztorik