Üzleti tippek

Az elbocsátások mellett profiltisztításra kényszerülnek a cégek

A kialakult gazdasági helyzet rákényszeríti a vállalatokat arra, hogy megváljanak egyes üzletágaiktól – mutat rá az EY több mint 1300 felső vezető megkérdezésével készült globális felmérése. A tranzakcióból származó bevételeket a válaszadók a technológiai képességek javítására használnák fel, hogy fokozzák versenyképességüket.

A jelenlegi krízis következtében a megkérdezett társaságok majdnem kétharmada (65%) portfólió-átalakítására kényszerül annak érdekében, hogy felkészüljön a válsághelyzet utáni korszakra. A felmérésben résztvevők több mint fele (57%) gondolkodik azon, hogy 12 hónapon belül megváljon legalább egy üzletágától. A válaszadók 72 százaléka úgy véli, már korábban értékesítenie kellett volna egyes érdekeltségeit.

Az elbocsátások után most kivárásra játszanak a cégek
Csak a Vasas területén mintegy 50 ezer dolgozónak szűnhetett meg a munkája.

54 százalék a krízis hatására folytatja vagy felgyorsítja tranzakciós terveinek előkészítését vagy megvalósítását. A bevételeket a cégek leginkább új technológiai beruházások finanszírozására (52%) fordítanák, hogy lépést tartsanak a gyorsan változó fogyasztói igényekkel.

A portfólió-átalakítás a multinacionális vállalatok magyarországi leánycégeit sem fogja elkerülni. A jelenlegi helyzetben a sikeres eladások előkészítése ráadásul jóval nagyobb erőfeszítést igényel a piaci szereplőktől – emelte ki Nagy Ferenc, az EY tranzakciós tanácsadással foglalkozó üzletágának szakértője.

„A sikeres üzletkötés érdekében érdemes napirenden tartani a cég működésének és eszközállományának rendszeres felülvizsgálatát” – tette hozzá a tanácsadó.

Az értékesítések előnyeit a korábbi tapasztalatok is alátámasztják. A 2008-2010-es világgazdasági válságra üzletágak eladásával reagáló vállalatok teljes részvénytulajdonosi hozama (TSR) 2010-2018 között átlagosan 24 százalékponttal lett magasabb, mint a portfóliót változatlanul hagyó társaságok esetében.

Kiemelt kép: MTI / Varga György

Ajánlott videó

Olvasói sztorik