A járvány kirobbanásának hetében, a 10. héten a magyarok 98%-a már hallott a koronavírusról, és 10-ből hatan már a fertőzés megjelenése előtt aggódtak miatta. A veszélyhelyzet kihirdetése előtt még csupán 11% kezdte el a járványkamra feltöltését – derült ki a Nielsen 800 fő bevonásával készült reprezentatív, országos felméréséből.
A rendkívüli helyzetre adott fogyasztói reakció egy hét alatt 57 milliárdos forgalmat generált a kiskereskedelmi láncok szkennelt adatai alapján, ami csaknem 50 százalékos értékbeli emelkedés az előző évhez képest. A 11. hét legnépszerűbb termékköre a háztartási papíráru volt, azon belül a vécépapír fogyott legjobban, amelyből mintegy 150%-al többet vásároltak, csaknem 1,8 milliárd forint értékben.
Március 5. és 12. között már gyakorlatilag a magyar lakosság egésze (98%-a) hallott a COVID-19-ről, az azóta az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által pandémiának nyilvánított koronavírus-fertőzésről.
A kutatás ezen időszakában csupán a válaszadók több mint negyede tett lépéseket járványkamrája feltöltéséért, ekkor jellemzően tartós élelmiszert (82%), gyógyszert (67%) és higiéniai termékeket (65%) vásároltak. Ebben az időszakban – a határzár életbe lépése előtt – a tervezett utazásokat mindössze a válaszadók fele tervezte lemondani.
A bejelentések után azonnal megindult a felvásárlás
A március 9-15. közötti adatokból egyértelmű összefüggés rajzolódik ki a kormányzati lépések és a vásárlási adatok között. Az iskolák digitális tanmenetre történő átállása és az ajánlott otthoni munkavégzés hatására a magyar fogyasztók elözönlötték a boltokat. Míg a február végi első felvásárlási roham a tartós élelmiszerek betárazásáról szólt, addig a 11. hét a vegyi áruk felhalmozását is magával hozta.
„A vizsgált hétben a szkennelt heti adatok alapján 56,9 milliárd forintot hagytunk ott a boltokban” – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect ügyvezető igazgatója. „Ez különösen amellett, hogy március 15-én minden zárva tartott, nagyon magas szám, 47%-os értékbeli növekedés az előző év azonos időszakához képest” – tette hozzá.
A kosárméret jelentősen nőtt (mintegy 50%-kal), a drogériáknál pedig 50%-ot meghaladó forgalomemelkedés volt tapasztalható.
Kapósak a szószok is
A cukor megtartotta vezető szerepét a 11. héten is, értékbeli forgalma háromszorosára nőtt az előző év azonos időszakához képest. Jelentősen megugrott a szószok (+195%) és a száraztészta (+192%) értékbeli forgalma is.
A vegyi áruk között a vitaminok taroltak: értékbeli eladásuk éves összehasonlításban megnégyszereződött, hasonló forgalmi trenddel a tisztítószerek és szappanok fértek még fel a dobogóra.
Érdekesség, hogy a vécépapír forgalma a 9. és 10. héten még nem ugrott meg kimagaslóan, de a 11. héten már csúcsokat döntött: 196%-kal többet költöttünk a kategóriára az előző év azonos időszakához képest. Ezekre a vegyiáru-kategóriákra 2 milliárd forintot szántak egyetlen hét alatt a fogyasztók.
Kiemelt kép: Mohos Márton /24.hu