A Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE) megelégelte a NAV levelezési gyakorlatát, és közleményben tiltakozott a jelenlegi gyakorlat visszásságai miatt.
Szégyenlistára kerülnek az olvasatlan levelek
Mint írták, a NAV az összes felhívásra, értesítőre bekapcsolta a kézbesítési vélelem rendszerét, és ha nincs lekattintva az üzenet, akkor az felkerül egy szégyenlistára, amiből bárki csemegézhet, aki tudja az adószámot. Az összes NAV-tól érkező üzenet lekattintása azért problémás, mert sok lényegtelen küldeményt is küld a hivatal. Emiatt „üzenethegyek” kezdtek gyűlni a kisebb könyvelőirodáknál is.
Nehezebb beazonosítás
Problémás, hogy az adóhatóság 2018 decemberében kikapcsolta a fájlnevekben a cégneveket, így a letöltött PDF fájlneve kizárólag számokat tartalmaz. A bagatellnek tűnő változtatás nagyon komoly ügyviteli túlterhelést okoz, hiszen a fájlnevek nélkül nagyon nehéz tájékozódni, hogy mely adózó, milyen témájú küldeményéről van szó. Az adóhatóság vezetői ígéretet tettek még márciusban egy rendezvényen, hogy visszaállnak a cégnevek feltüntetésére. Az ígéret azonban azóta se teljesült, nehezményezi az MKOE.
A visszajelzések szintén kizárólag számokat tartalmaznak, ami igencsak frusztráló szerintük.
Az értesítést is megelőzi egy értesítés
A könyvelőegyesület szerint nagy számú bevallás esetén nehéz elfogadni, hogy a „hibátlan bevallásról” is értesítő jön, azonban minden ilyen értesítőt megelőz egy hibajavító felhívás, pedig általában nincs is valódi hiba. Ha egyetlenegy bevallásról van szó, akkor még érthető, hogy jöjjön az az értesítő, hogy feldolgozták, de már néhány bevallástól kezdve terhelő lehet szerintük követni az üzenetfolyamot, ezért az MKOE kérte, hogy ki lehessen kapcsolni egyes üzenettípusokat. A NAV azonban eddig nem reagált erre a fejlesztési igényre, sőt mint írtuk, az összes felhívásra bekapcsolta a kézbesítés figyelését.
Levélszemét szintű tájékoztatás, hitelrontás
A helyzetet tovább fokozza, hogy az MKOE kérése ellenére a NAV Központi Irányítása és az Igazságügyi Minisztérium tovább folytatja a levélszemét szintű tájékoztatást a hivatalos közlésekre való tárhelyen. A NAV azzal is tetézte az üzenetkáoszt, hogy a legutóbbi társasági adóbevallásról szóló értesítésében arra célozgatott, hogy a könyvelő korábban már késett ezzel a bevallással, amit rendre számon is kérnek az ügyfelek, munkáltatók a könyvelőiken, akik akkor is magyarázkodhattak, ha egyáltalán nem volt késés. Sajnos ki kell mondani, hogy ez hitelrontás.
Sokat romlott az elektronikus ügyintézés színvonala, de elektronikus levélszemét küldésére van idő és energia.
Megemlítették, korábban az adóhatóság fontos üzeneteket küldött a hónap vége előtt a köztartozásmentességről. Ezt abbahagyták helyette tájékoztató kampányokat kezdtek.
Az MKOE úgy próbálja segíteni a könyvelőket, hogy Facebook-oldalán tanácsokat ad a tárhelyi üzenetdömping okozta káosz megfelelő kezelésére. Szerintük azonban a modern közigazgatási levelezés és az átvételre szolgáló tárhelyek fejlesztése most már olyan sok hibát eredményez és annyi kívánnivalót nem teljesít, hogy az már ronthatja Magyarország versenyképességét.
Kiemelt fotó: iStock