Üzleti tippek
Budapest, 2016. december 29.
A közösségi autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo egyik autójának mûszerfala Budapesten 2016. december 29-én. A kizárólag elektromos meghajtású autókkal a fõvárosban indult, GPS-alapú szolgáltatás regisztráció után vehetõ igénybe. A felhasználók az okostelefonjukra telepített applikációval találhatnak leparkolt, szabad autót a közelükben. A jármû lefoglalása után gyalog kell elmenniük az autóhoz, amely csak egy PIN-kóddal indítható el. Az úti cél elérése után az autót a közlekedési szabályok betartásával bárhol le lehet állítani és ott lehet hagyni a szolgáltatási területen belül. A gépkocsikat a vállalat szakemberei töltik a városszerte ingyenesen igénybe vehetõ elektromos töltõállomásoknál. Az autók takarítását, szervizelését a gépkocsik márkaszervizében végzik. A szolgáltatás Budapesten jelenleg 70 autót kínál a bérlõknek.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Az önvezető járművek átírhatják az autómegosztási piacot

Optimista várakozások szerint a sofőr nélküli autók már 5 éven belül beléphetnek az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások területére. De pesszimistább számítások szerint is 2030-ra prognosztizálható, hogy az Európában autóval megtett kilométerek 40%-át önvezető megoldások adják majd.
Korábban a témában:

EASCY: erre az öt betűre koncentrál az autóipar összes szereplője. A PwC 2018-as tanulmánya szerint a városi mobilitás egyre inkább elektromos (electrified), önvezető (autonomous), megosztott (shared), összekapcsolt (connected) és évente továbbfejlesztett (yearly updated) lesz.

Az egyik legfontosabb változás a mobilitási piacon, hogy az elmúlt években maguk az autógyártó cégek lettek az önvezető és elektromos fejlesztések legnagyobb mozgatói. A világ 20 legnagyobb kutatási-fejlesztési büdzséjéből ötöt már nagy autógyárak birtokolnak. A robbanásszerű fejlődésnek kedvez a szabályozói környezet változása, illetve a felhasználók igénye is a fenntartható, rugalmas mobilitási megoldásokra.

13 December 2018, Saxony, Leipzig: An employee checks the paint on the body of a Porsche Macan in the paint shop at the Leipzig plant. The car manufacturer Porsche is preparing for the future of electric cars at its Leipzig location. Even though the long-awaited decision to build an electrically powered Macan is still pending, it is clear that the next generation of the small off-road Macan will be built in Leipzig. The foundation stone for a new body shop is to be laid in spring. Porsche is planning investments in the three-digit million range at its Saxon location with more than 4200 employees. Photo: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa
2040-re több lehet az elektromos autó, mint a hagyományos
Az elektromos autók elterjedése a közművállalatoknak nagy üzleti lehetőséget jelent

A GreenGo elektromos autómegosztó cég ügyvezetője szerint a közösségi autózás következő szintlépése éppen az önvezető megoldások miatt következik be hamarosan.

„Hajlamosak vagyunk az önvezető autók legnagyobb előnyeként kiemelni, hogy a járművek ismerik az utat és helyettünk vezetnek majd, de ennél sokkal fontosabb lehet, hogy pontosan rá tudnak kapcsolódni a folyton változó városi organizmusra, ’tudva’ a dolgukat. A nem túl távoli jövőben a kívülről vezérelt autók összehangoltan működhetnek, és a begyűjtött adatok segítségével igazodnak majd a forgalmi helyzetekhez, a felhasználói igénybe vételhez, de akár a városi áramszükséglethez is” – véli Michaletzky Bálint.

Jön az újratervezés

„Az önvezető gépkocsik először a B2B (cégek közötti) szegmenst forgatják majd fel, vagyis minden szolgáltatást, mely nagyobb tömegeket költségérzékenyen mozgat (taxi, logisztika, carsharing). Mindegyik megoldás on-demand (igény szerinti), automatikusan szerveződő szolgáltatás lesz, amit most talán egy sofőr nélküli taxizásként tudunk elképzelni. Ezek között továbbra is az árszint, minőség, gyorsaság és a biztonság tehet különbséget” – fejtette ki az ügyvezető. Attól nem tart, hogy egy önvezető carsharing megoldás elveszi a vezetés élményét, szerinte sokak számára most sem kikapcsolódás a piros lámpák közötti mozgás.

„Autómegosztó szolgáltatóként úgy készülhetünk fel erre a robbanásra, hogy minél több belső folyamatot – autómozgatás, töltés, ügyfélkezelés – teszünk adatalapúvá, hosszú távon pedig az elektromobilitásban és a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásokban hiszünk” – Michaletzky Bálint.

Kiemelt fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Image: 73901902, MPE Hajnalcsillag Szenvedélybetegek Rehabilitációs Otthona. Drog- és alkoholfüggő nők kezelése Dunaharasztiban., Place: Dunaharaszti, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.