Tavaly december 23-án lépett hatályba a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény módosítása, melynek mint az Adózóna.hu felhívta a figyelmet egyik sarkalatos pontja a nyugdíjjal kapcsolatos iratok megőrzésére vonatkozó új szabály.
Eszerint az irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig kötelesek megőrizni a társadalombiztosítási nyilvántartás vezetésére kötelezett vállalkozások
- a szolgálati időről
- illetve a nyugellátás megállapítása során figyelembe vehető keresetről, jövedelemről szóló munkaügyi iratokat.
Ha valaki 16 éves korában állt munkába, akkor az új szabály praktikusan azt jelenti, hogy az illető 70 éves koráig meg kell őriznie egykori munkáltatójának az iratokat. (65 év lesz nemsokára a nyugdíjkorhatár + öt év). Vagyis 54 éven keresztül. Ha belegondolunk, ennyi idő alatt mennyi változás lehet egy cég életében, ha egyáltalán fennmarad bő fél évszázadig, akkor ez nem kis kötelezettség.
Arra is van szabály, mi a helyzet, ha a munkáltató jogutód nélkül szűnik meg. Ekkor köteles bejelenteni a munkaügyi iratok őrzésének helyét a székhelye, telephelye szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnek. Továbbá a nyilvántartásra kötelezett képviselőjének, illetve a felszámolónak, végelszámolónak kötelező a 2010. január 1-jét megelőző időszakra vonatkozóan adatot szolgáltatnia, ha arra korábban nem került sor.