Üzleti tippek

Íme, az időrabló munkahelyi szokások

Életünk során átszámítva körülbelül 10,5 évet töltünk munkával, azonban az időnk maximum 60 százalékát használjuk ki produktívan. Ez azt is jelenti, hogy az öt munkanapból mindössze három telik igazán hasznosan.

Íme, azon tevékenységek listája, amelyek túl sok időt visznek el feleslegesen a munkahelyen, és néhány tipp, hogy mit tehetünk ellenük.

E-mailezés és facebookozás

Az irodai dolgozók naponta átlagosan 200 e-mailt kapnak és tizenötször ellenőrzik a postaládájukat, ezáltal mintegy 2,5 órát töltenek a leveleik elolvasásával és megválaszolásával. A postafiók gyakori frissítése, akárcsak a multitasking, visszaveti a hatékonyságot.

A Samsung európai országokat vizsgáló kutatásából az is kiderül, hogy napi szinten átlagosan 1,6 órát használjuk magáncélra a céges mobiltelefonunkat, a nyolcórás munkaidő alatt például nagyjából 32 percet szörfölünk a közösségi oldalainkon.

Az emberek mindössze 2,5 százaléka tud valóban hatékonyabban dolgozni, ha a figyelme több feladat között oszlik meg. Így a könnyebb elintéznivalók esetén 8, míg az összetettebb feladatok esetén akár 25 percre is szükségünk lehet ahhoz, hogy ugyanolyan hatékonyan végezzük a munkánkat, ahol abbahagytuk. Éppen ezért nem célszerű megszakítani a teendők elvégzését, hanem inkább tömbösítve – például a munkaidő elején, közepén és végén – érdemes átolvasni az e-maileket, és ellenőrizni a közösségi csatornákat.

Sok az ingázás

A közlekedésre fordított idő nem része a munkaidőnek, pedig egy ingázó átlagosan napi 56 percet tölt utazással. Nem szükségszerűen kell ennek az időnek kihasználatlanul telnie, a mobiltelefonoknak köszönhetően már ezeket az üresjáratokat is hatékonyan tölthetjük.

Az európai dolgozók például átlagosan 1,4 munkaórát már ingázás során teljesítenek, köztük is élen járnak a svájci munkavállalók, akik heti 1,9 órát dolgoznak közlekedés közben. A megkérdezettek 55 százaléka nyilatkozta, hogy a mobiltechnológia sokkal hatékonyabbá tette a munkavégzésüket.

Már megint meeting?

Egyes felmérések szerint a megbeszélések fele időpazarlásnak bizonyul. A hatékony meetingek előre meghatározott napirend mentén haladnak, tiszteletben tartják a kiszabott időkorlátokat, és kizárólag azok a kollégák vesznek részt rajtuk, akiknek tényleg közük van a témához.

Kutatások kimutatták, hogy 30 perc elteltével a jelenlévők több mint negyede már nem tud odafigyelni a megbeszélés témájára, ezért érdemes rövid, akár negyedórás, álló meetingeket összehívni. Ekkor nincs lehetőség elnyúlni a székben, így a résztvevők is motiváltabbak és hatékonyságra törekszenek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik