Átlagosan havonta 77,1 ezer forintot költöttünk tavaly fejenként, mintegy 2500 forinttal többet, mint egy évvel korábban. Ezzel az összeggel számolva egy átlagos négyfős család több mint 308 ezer forintot fordított kiadásaira egy hónapban, míg egy évvel korábban még 10 ezer forinttal kevesebből gazdálkodott – írta a Magyar Nemzet a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) általuk megismert adataira hivatkozva.
Az előzetes fogyasztási adatokat elemző kiadványából kiderül: folyó áron 3,3 százalékkal, míg a fogyasztói árak alakulását is figyelembe véve 2,9 százalékkal haladta meg a magyar háztatások fogyasztása az egy évvel korábbit. Az elemzők rámutattak: a kiadások növekedését elősegítette, hogy 2016-ban a nettó átlagkereset 7,7 százalékkal volt magasabb, mint 2015-ben.
És mi derül ki, ha a részleteket nézzük?
Több maradt szórakozásra. Legnagyobb mértékben a kultúrára, szórakozásra (5,8 százalékkal), valamint a vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra (5,4 százalékkal) fordított összegek nőttek. Reálértéken viszont a legnagyobb mértékű kedvező változás az oktatásra, illetve a közlekedésre és hírközlésre fordított kiadásoknál volt. Ételre és rezsire ugyan többet költöttünk, mint az előző évben, de ezeknek a költségeknek a súlya az összes kiadáson belül csökkent. Ez azt jelenti, hogy tavaly végre a háztartások növekvő jövedelmének egyre kisebb részét vitték el az alapvető kiadási tételek (élelmiszer, lakásfenntartás és közlekedés), és több jutott szórakozásra és utazásra.
Még mindig árérzékenyek vagyunk:
- Mivel az étolaj ára jelentősen emelkedett, abból kevesebbet vásároltunk, ezzel párhuzamosan pedig többet sertészsírból.
- Mivel olcsó a gáz, többet fűtöttünk, mint az előző évben.
Viszont a szilárd tüzelőanyagok népszerűsége pedig annak ellenére növekszik évről évre, hogy ezek ára emelkedett.
Szeszes italokra és dohánytermékekre egy főre osztva 2614 forintot, az összes kiadás 3,4 százalékát fordítottuk. A kiadások reálértéke stagnált, ami egyértelműen a csökkenő cigarettavásárlásra vezethető vissza. A szeszes italokra fordított kiadás ugyanis 5,8 százalékkal nőtt, míg a dohányáruk fogyasztása 4,7 százalékkal esett vissza.