Üzleti tippek
Top view of team working on blueprint. High angle view of architects working on a construction project. Young group of people sitting in office and working together on a new project.

Üzleti tipp: a külső nagyon is számít

A Leitz folyamatosan a jövő munkahelyeit és a dolgozók jövőbeni munkavégzési szokásait kutatja és próbálja előrejelezni. Legújabb tanulmányában azt vizsgálja, hogy a dizájn milyen hatással van ránk, környezetünkre és cégünk működésére.
Korábban a témában:

Steve Jobs, az Apple egyik alapítója szerint „néhányan azt gondolják, a dizájn azt jelenti, hogy valami hogyan néz ki. De ennél mélyebben értelmezve egyúttal arról is szól, hogy miként működik az adott dolog”. A tárgyak, termékek külseje csak a felszín, és – akárcsak a mélyben meghúzódó jéghegy és annak a csúcsa – valójában a dizájn is jóval több annál, mint ami látható.

Mit jelent a „jó dizájn”?

Amikor erről kérdezzük az embereket, általában az egyszerűséget emelik ki. Antoine de Saint-Exupery francia író ennél tovább megy, amikor azt mondja: „a tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzáadni, hanem akkor, amikor már nincs mit elvenni belőle”. Mindez összhangban van a kortárs dizájn üzenetével, mely szerint: „a jó dizájn annyira minimális, amennyire csak lehet”.

Dieter Rams szintén kiemelten fontosnak tartotta a minimalizmust, de az 1970-es években a kilenc alapelvet is összeállított. Véleménye szerint a jó dizájn: innovatív, hasznossá teszi a terméket, esztétikus, könnyen értelmezhetővé teszi a terméket, diszkrét, őszinte, időtálló, a legapróbb részletekig alapos, környezetbarát, valamint olyan minimális, amennyire csak lehetséges.

Így alkalmazzák a sikeres cégek

Mivel a dizájnnak egyre fontosabb szerep jut a vásárlói döntések hátterében meghúzódó fogyasztói igények megértésében, és az ezekre választ adó, különböző megoldások kidolgozásában, ezért egyre nagyobb mértékben válik az új vállalkozások központi elemévé. A „dizájngondolkodás” pedig arról szól, hogy az ügyfél szemszögéből kell látnunk a dolgokat.

A vezető vállalatok úgy gondolnak tehát erre a területre, mint az általuk kínált termékek és szolgáltatások központi elemére. A számok pedig alátámasztják, hogy ez az újfajta megközelítés jót tesz az üzletnek. 2014-ben például a Design Management Institute összehasonlította a „dizájncentrikus cégek” vagyonát az S&P indexszel , és 200%-os többletet mutatott ki.

Nem véletlen, hogy az egyik olyan pozíció, amely az elmúlt években teret nyert a legfelsőbb szintű irányításban, az éppen a dizájn részleg igazgatója (Chief Design Officer, CDO). Számos, nemzetközi szinten ismert sikeres nagyvállalat igazgatótanácsi szinten is létrehozta ezt a munkakört – összegezte tanulmányában a Leitz irodaszergyártó.

A dizájn azonban nem csak a vállalkozásoknak és ügyfeleiknek fontos. A brit nonprofit szervezet, a Design Council 2015-ös tanulmánya arra is rámutat: a magas szintű dizájn képes jobbá tenni az emberek életét és a szervezetek működését. Képes jobb lakóhelyeket teremteni, összehozni a közösségeket, átalakítani az üzleti és közszolgáltatásokat.

Történeti visszatekintés

Az esztétikum és a funkcionalitás párhuzamos fontosságát nem ma ismerték fel. Az angol művész és mesterember, William Moris már több mint száz éve így fogalmazott: „ne tarts semmit a házadban, amiről nem tudod, hogy hasznos, vagy nem hiszed, hogy szép”. Bár ő hajlandó volt e tekintetben elfogadni az egyik vagy a másik lehetőséget, a mai világ modern embere nem szeretne kompromisszumot kötni: egyszerre mindkettőt akarja.

Sőt, a 21. századi vásárlónak már nem elég, ha valami csak egyszerűen „működik”. Már Dieter Rams, a Braun egykori vezető dizájnere is azt vallotta, hogy a „magas szintű dizájn önmagában is érthető”. A magától értetődő termékek iránti igény pedig soha nem volt nagyobb, mint ma, hiszen nem olvasunk már felhasználói kézikönyveket – ha valamire kíváncsiak vagyunk, legfeljebb megnézzük a YouTube-on. Ez pedig azt jelenti, hogy a dizájnnak tudattalanul kell bennünket a megfelelő megoldásra vezetnie.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

German Chancellor Angela Merkel and Russian President Vladimir Putin arrive to give a statement on August 18, 2018 at Schloss Meseberg castle in Meseberg, northeastern Germany, where they meet to discuss conflicts in Syria and Ukraine as well as energy issues. (Photo by John MACDOUGALL / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.