David Blunck az interjúban azt is kiemelte, hogy az ágazati adóterhek csökkentésével és kiszámíthatóbb szabályozói környezettel nagyot lendülhetnének a beruházások a magyar infokommunikációs szektorban.
Napjainkban az látható, hogy az ICT-piacon is zajlik egyfajta konvergencia, vagyis az integrált megoldások kerülnek előtérbe. Miután egyre inkább összefonódik a szoftver- és hardverüzemeltetés, illetve az adatforgalom, és mindinkább a felhőmegoldások felé mozdulnak el a szolgáltatások, a problémakezelés is egyre összetettebbé válik.
„Az integrált szolgáltatások iránti igény az Invitelnél inkább az üzleti ügyfelekre jellemző, ugyanakkor a kisvállalatoknál úgy látjuk, hogy ez a szegmens nem teljesen érti még a felhő- és az integrált szolgáltatások előnyeit. Ezen szeretnénk változtatni és a kis üzleti ügyfeleket is szeretnénk e megoldások előnyeiről meggyőzni” – fejtette ki David Blunck.
„A fő hangsúly a kkv-k esetében a 35-50 főt foglalkoztató cégek, de hogy a kisebbek se maradjanak ki, tavaly bevezettünk egy olyan változást, melynek keretében szétválasztottuk szolgáltatásainkat egy, a nagy- és közepes vállalatokkal foglalkozó, valamint a kis- és mikrovállalati ügyfelekre fókuszáló üzletágra. Így a jelenlegi 13 ezer kisvállalati ügyfelünk a lakossági üzletághoz került át” – tette hozzá.
Kiélezett verseny és ágazati különadók
A vezérigazgató szerint a magyar lakossági piacra két dolog jellemző. Az egyik, hogy nagy a konkurencia, a nyugat-európai vagy az amerikai piachoz képest is nagyobb a verseny. Ez az ügyfelek szempontjából nagyon jó, hiszen ennek köszönhetően a magyar lakosság nemzetközi összehasonlításban kifejezetten olcsó internet és tévészolgáltatást kap.
A másik – ami véleményem szerint ügyfélszempontból is kevésbé üdvözlendő – az adózási helyzet. Magyarországon a távközlési szolgáltatókat úgy adóztatják, mint az egészségre káros termékeket (dohány, szeszesital, üzemanyag). Magyarország így abból a szempontból kivételnek számít, hogy a távközlési szolgáltatásokat – a különadókkal – úgy kezelik, mintha egy kalap alá vennék a káros termékekkel.
David Blunck szerint két intézkedés történt, ami valóban javít a helyzeten. Az egyik, hogy tavaly év közepe óta a szélessávú fejlesztések után öt évig mentesség jár a közműadó alól. Ezt az Invitel üdvözölte, hiszen ennek volt köszönhető például, hogy tavaly gyorsítani tudták a hálózat fejlesztését. A másik, szintén üdvözlendő lépés az áfacsökkentés, ami az internetszolgáltatás áfáját 27-ről 18 százalékra mérsékli. Ezeken túl azonban a válságadó miatt még mindig elég nagy teher marad az olyan társaságokon, mint az Invitel.
Kérdésre válaszolva a cégvezető elmondta: vállalatuk beruházásai öt-tíz év alatt térülnek meg. Ebben segít ugyan a szélessávú hálózatépítés után igénybe vehető adóvisszatérítés, de a megbízható szabályozási környezet is nagyon fontos lenne ahhoz, hogy a beruházási kedv visszatérjen Magyarországon a vállalatok körében. A teljes interjú itt olvasható el.