Több ezer munkahely jöhet létre, a költségvetési többletbevétel pedig elérheti a 40 milliárd forintot is a nemzeti autóbuszgyártás megerősítésével – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pénteken.
Ennek érdekében programot dolgoznak ki, ami hozzájárul a hazai gyártók versenyképességének növekedéséhez, és segít abban, hogy a magyar gyártók minőségben és kapacitásban is felvegyék a versenyt a külföldi cégekkel – vázolta a tárcavezető. Varga bejelentette: a kormány elfogadta a Nemzetgazdasági Minisztérium által kidolgozott, a nemzeti autóbuszgyártás cselekvési programjáról szóló előterjesztést.
A program része a hazai helyi és helyközi tömegközlekedés elöregedett járműparkjának megújítása, amit főleg hazai gyártású buszokkal akarnak megvalósítani. A miniszter szerint az autóbuszgyártás fellendítésére szükség van a növekedési lendület megtartásához és az iparpolitika folytatásához. Elmondta: az ipari termelés 2015-ben 34 százalékkal volt nagyobb, mint 2009-ben, ebben meghatározó szerepe van a járműgyártásnak, ami az ipari termelés közel harmadát állítja elő.
A közösségi közlekedésben használt buszok átlagéletkora 14 év, de nyolcezerből hozzávetőleg ezer húsz évnél többet futott jármű is van. Ahhoz, hogy 2020-ra tíz év alá csökkentsék az átlagéletkort, évente 1000-1200 új busz beszerzésére van szükség – jelezte a miniszter. Szerinte a hazai gyártói kapacitások már a jövőre felmerülő 1200 darabos beszerzési igényt is fedezni tudják.
A metrópótló buszok beszerzésével kapcsolatban Varga Mihály azt mondta: ez budapesti ügy, a fővárosi közgyűlésnek kell dönteni róla. Hozzátette ugyanakkor, hogy szerinte a magyar buszgyártás számíthat Tarlós Istvánra, és Budapest is számíthat a magyar buszgyártásra, ezzel kapcsolatban készek a további egyeztetésekre. (MTI)