Idén is folytatódott az évek óta tartó bővülés a használtautó-kereskedelemben, a személyautóknál várható 550 ezer adás-vétel 11 százalékkal haladja meg a tavalyit, ezen belül, több mint kétszeres ütemben, 27 százalékkal nőhet az import használtautó értékesítések száma, 123 ezerre – közölte a Használtautó.hu autós szakportál.
A közleményben Fodor László, a portál szakértője kiemelte, 5 éve még a Magyarországon átírt használt személyautóknak csupán 4 százaléka volt külföldi, idén ez az arány már eléri a 21 százalékot, vagyis a hazai vásárlók minden 5. használt autót importból szereznek be. A szakértő szerint ez növekvő kockázatot jelent a vásárlók számára is, példaként említette a kilométeróra állásának megbízhatatlanságát.
Vannak gondok
A hazai autók futásteljesítményét 2012 januárjától minden tulajdonosváltás, illetve műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában.
Ez azt jelenti, hogy a legtöbb hazai használtautó futásteljesítményéről már két korábbi nyilvántartott adat is rendelkezésre áll, miközben egy külföldi autó esetében erről csak úgy szerezhetünk információt, ha az érintett járművet előző tulajdonosai a márkaszervizbe hordták.
További jellemző gond, hogy mivel a kereskedők legtöbbször hivatalosan nem lépnek be a tulajdonosváltási folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajtuk számon kérni – mutatott rá.
Negatívan hathat a közlekedésbiztonságra is
A portál szerint egyelőre megállíthatatlannak tűnik a használtautó-import növekedése, ennek pedig egyre komolyabb hatása van a hazai autópark összetételére is. Az új, illetve az import használt autók aránya ugyanis az elmúlt években jelentősen megváltozott, míg 2010-ben a hazai forgalmit kapó autóknak 71 százaléka volt új autó, addig ez az arány mára 39 százalékra csökkent. Annak ellenére is, hogy az új autók piaca is szépen bővül: tavaly 20 százalékkal nőtt, és idén is 14 százalékkal több autót adnak el, mint az előző évben.
Míg az új autók számának növekedése lassan eléri azt a szintet, hogy a hazai, jelenleg átlagosan 13,4 éves járműpark öregedése megálljon, az átlagosan több mint 11 éves használt autókból álló import ezt a folyamatot alapvetően semlegesíti. Mindez pedig negatívan hat a hazai közlekedésbiztonságra, illetve az utak és nagyvárosok károsanyag-terheltségére egyaránt – írták.