Az énmárka kialakítása nem más, mint hogy megpróbáljuk hitelesen és következetesen megmutatni az erősségeinket. Úgy kommunikálunk, és úgy teremtünk kapcsolatokat, hogy látszódjon a személyiségünk, egyéniségünk, munkakörnyezetben pedig a szakmaiságunk is – összegezte Papp Eszter business coach.
7 tipp, hogy miként adja el magát!
- Legyen önazonos! Másnak mutatni magát kimerítő elfoglaltság, és idővel úgyis minden kiderül. Az önismeret után fontos lépés tehát az önelfogadás.
- Gondolja végig, milyen értékek a fontosak. Egységes értékrendet, stílust kell képviselnie, ez teszi felismerhetővé. A következetlenség viszont a legjobb hírnévnek is árthat.
- Változtassa, finomítsa stílusát, hogy valódi énjét tükröző benyomást tehessen. Tettei mellett a megjelenésére is ügyeljen.
- Írja össze az erősségeit és képességeit, szükség esetén fejlessze is magát.
- Merjen hinni magában! Minél több tudásnak van a birtokában, minél több időt és energiát szán a tanulásra, önfejlesztésre, annál nagyobb az esélye, hogy valahol éppen önre lesz szükség.
- Hasonló a hasonlót vonzza. Ha önmagát adja, a saját életét éli, ennek megfelelő embereket fog az életébe bevonzani.
- Legyen pozitív a kisugárzása, és nagyon fontos, hogy legyen hiteles!
Milyen a „jó” első benyomás?
A szakértő szerint erre nincs általános recept, viszont szoros kapcsolatban áll azzal, hogy önazonosak, hitelesek legyünk, tehát az első benyomás is tükrözze valós énünket.
Bár az első találkozás kétségtelenül rendkívül fontos, de egyetlen alkalom a legtöbb helyzetben mégsem elegendő a sikerhez: ha megnyertük magunknak a másik felet, elvárt, hogy onnantól kezdve stabilan, megbízhatóan képesek legyünk hozni a formánkat, különben hamar csalódást okozhatunk.
Valóban ismeri önmagát?
Gyakori hiba, hogy az énképünk nincs összhangban a rólunk alkotott képpel. Nem ismerjük magunkat eléggé, jobbat vagy rosszabbat gondolunk önmagunkról. Vagy esetleg nem jól láttatjuk magunkat és az erősségeinket, pedig ez a kulcsfontosságú. Az emberek többsége általában megfelelő és pozitív jelzéseket küld, ugyanakkor vannak úgynevezett ’vakfoltjaik’, vagyis küldenek olyan nem szándékolt üzeneteket is, amelyek másokat elriaszthatnak – összegezte Papp Eszter.
Van, aki például bátortalanabb vagy bizonytalanabb egy új társaságban, azt esetleg közömbösnek vagy unalmasnak találják; aki viszont beszédes, arra gyorsan rásütik, hogy nagyképű, önző. Egy új ismerős nem tölt velünk annyi időt, hogy az összes pozitív tulajdonságunkat megismerhesse és megszeresse, ezért csak korlátozott mennyiségű információ – például a társalgási stílus vagy a testbeszéd – alapján formál véleményt.
„Ha biztosan tudjuk, hogy olyan benyomást keltünk, amilyet szeretnénk, akkor nyugodtak lehetünk afelől, hogy megfelelő képet közvetítünk magunkról mások számára. Ilyenkor sem az elfogadás, sem pedig az elutasítás nem alapul téves megítélésen, feldolgozni is könnyebb ez utóbbit, hiszen talán csak annyi történt, hogy nincs dolgunk egymással. Pontos benyomáskeltéssel tehát az ellenőrzésünk alá vonhatjuk a kapcsolataink alakulását, valamint fejlődésük irányát és módját is” – tette hozzá a coach.