Üzleti tippek

Üzlet vagy barátság? – Csapdák a cégeknél

Ha a vállalkozás látja maga előtt a stratégiai célokat, akkor azokat a kollégák kiválasztásánál és az átszervezésnél sem kellene szem elől téveszteni.

Miután egy társaság kidolgozta a jövőképét és az ehhez kapcsolódó üzleti stratégiát, mindenképpen érdemes megvizsgálni, hogy milyen szervezeti felépítésre és kompetenciákra van szükség a célok teljesítéséhez.

Sokan belesétálnak abba a csapdába, hogy egy szubjektív, a már meglévő kollégák tudásán alapuló értékelési rendszert dolgoznak ki, miközben a stratégiai célok megvalósításához az objektív szempontoknak kell előtérbe kerülniük.

Dupla munka

Üzletben nincs barátság

Egyetért vagy cáfolná? Írja meg kommentben!

Kisebb cégek esetében gyakori, hogy ugyanaz a tevékenység – a szervezettséget mellőzve – több munkavállalóhoz tartozik, vagy vannak olyan kollégák, akik több feladatkört is ellátnak, pedig a hatékonyságot esetleg itt is az átgondoltabb munkaszervezés jelentés.

„Csapda” lehet az is, hogyha a cégvezetők egy konkrét személyhez igazítják a társaság működését, és nem fordítva.

Új munkatárs keresésénél először mindig azt kell definiálni, hogy az adott pozíció betöltéséhez milyen szaktudás, illetve felkészültség nélkülözhetetlen, majd a kiválasztási folyamat során azt kell megtalálni, aki a legközelebb áll az elvárásokhoz.

Nincs előrelépési lehetőség – Mit tehet?

Nagyon sok kkv küszködik azzal, hogy igazából nem tudnak megfelelő perspektívát nyújtani a kollégáknak, mert a szervezeten belül korlátozott az előrelépési lehetőség. Ilyen esetben jó megoldás lehet az úgynevezett laterális mozgás, amikor a dolgozók felelősségi és feladatkörét tágítják, és újabb, összetettebb feladatokat bíznak rájuk. Ez nem feltétlenül jelent egyet a vállalati ranglétrán való feljebb jutással, de így is növeli a motivációt.

Rejtett tartalékok

Az egyes munkaköröket és az ellátott feladatokat azért is éri meg időnként felülvizsgálni, mert kiderülhet, hogy a kollégáknak milyen rejtett tartalékai vannak, miben tehetik sikeresebbé a vállalkozást. Elképzelhető, hogy az adott munkatárs egy másik poszton sokkal eredményesebb lenne. Például érdemes felfigyelni arra – és ezt különböző tesztek is igazolhatják –, ha a pályakezdő asszisztensnek vezetői képességei is vannak.

Cégbővítés – mellőzni kell a „baráti” hozzáállást

Ha a vállalkozás ismeretlen piacokon szeretné megvetni a lábát, akkor ez a korábbitól eltérő kompetenciaigényeket hoz magával. Ebből adódóan a vezetőknek már a „nulladik körben”, vagyis előzetesen meg kell határozniuk, hogy milyen tudásra van szükség a leendő és a meglévő kollégák esetében.

Ezt a folyamatot nehezíti, hogy a legtöbb társaságnál évek óta jól együttműködő csapat formálódott, ahol a kollégák ismerik a másik erősségeit, és sokszor személyes, baráti kapcsolatok is kialakulnak. Ez természetesen az egyik oldalon fontos tényező és jót tesz a munkahelyi légkörnek. De szem előtt kell tartani azt is, hogy az üzleti tervek megvalósításához mellőzni kell a „baráti” hozzáállást, és objektíven kell megvizsgálni, hogy mi szolgálja leginkább a cég érdekeit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik