A tanácsadó cég szakértői szerint 2014 jó évnek ígérkezik az autóipar számára, mivel növekedés várható valamennyi régióban. A várakozások szerint az Európai Unióban végre megfordulhat az eddigi negatív trend, és 3,6 százalékos éves növekedés prognosztizálható. Ez ugyan elmarad az előrejelzések szerinti 5,8 százalékos globális éves emelkedéstől, azonban 2015-től gyorsulás várható az EU-ban.
Nem okoz meglepetést, hogy a legnagyobb ugrást a fejlődő távol-keleti országok érhetik el: 11,6 százalékos növekedéssel. Közülük a becslések szerint Kína önmagában a globális bővülés majdnem negyedét teszi ki.
A PwC a nemzetközi felmérés keretében másfél évig tanulmányozta azokat a makrogazdasági folyamatokat, amelyek a következő időben jelentősen befolyásolhatják az üzleti világot, azon belül pedig az autóipart. A kutatások öt megatrendet azonosítottak.
Városi problémák: légszennyezés, parkolás, szabályozás
Az urbanizáció, vagyis a társadalom városokba tömörülése nem új jelenség. Jelenleg az emberek fele él városokban. A becslések szerint ez az arány a következő 25 év alatt eléri a 70-75 százalékot, ami további 1-1,5 milliárd ember vándorlásával jár. Az előrejelzések szerint 2025-re több mint félmilliárd ember él majd nagyjából 30 nagyvárosban, amelyek gazdasági ereje pusztán méretük alapján is meghatározó lesz.
Mit jelent ez az autóipar számára? Ezekben a városokban jelentős méretű infrastrukturális beruházásokra lehet számítani. Továbbá a sűrűsödő forgalom mellett növekvő szennyezettség és a parkolóhelyek szűkössége is várható. Az említett problémák kezelése szükségessé teszi majd a szigorú szabályozási rendszerek bevezetését. Az autóipar számára pedig elengedhetetlenné válik a városi jellegzetességek megértése, a helyi szabályozásnak való megfelelés, valamint az új, innovatív megoldások fejlesztése is. Olyan üzleti modellek kidolgozására lesz szükség, amelyek növelik a hatékony gépjármű-kihasználtságot.
Zöld jövő: a tudatos vásárlók és az innováció
A klímaváltozás állandó téma, ami talán a legszélsőségesebb politikai vitákat váltja ki a megatrendek közül. A változás hatására szigorúbb környezetvédelmi szabályozások várhatóak, a vevők preferenciái pedig egyre inkább eltolódnak a zöldebb megoldások felé. Azzal is számolni kell, hogy emelkednek a szélsőséges időjárás miatti kockázatok (az elmúlt 30 évben észlelt környezeti katasztrófák száma megháromszorozódott).
„Az erőforrások szűkössége jelentős áremelkedéshez vezethet, aminek a hatására a befektetések nagy része a hatékonyság növelésére és az innovációkra fog összpontosulni” – mondta Mekler Anita, a PwC szakértője.
Erősödő középosztály és a szakképzett munkaerő hiánya
A demográfiai eltolódások között a legjelentősebb változás a középosztály további erősödése a fejlődő országokban, valamint a társadalom elöregedése a fejlett országokban. Az autóiparban ez alapján különböző trendek figyelhetők meg: az idősebb vevők a komfortot és biztonságot részesítik előnyben, míg a fiatalabbak a technológiai újításokban érdekeltek. Emellett az erősödő középosztály is újabb lehetőségeket jelent az autógyártók számára.
A munkaerőpiacon az idősödő munkavállalók számának növekedése mellett a szakképzett munkaerő hiánya prognosztizálható. Az idősebb dolgozók foglalkoztatása pluszköltséget jelent a cégek számára (oktatás, betanítás, az egészségügyi programok átdolgozása). A szakképzett munkaerő megszerzéséért és megtartásáért pedig erős versenyre kell számítani, és az is várható, hogy külföldről kell majd pótolniuk a vállalatoknak a hiányzó szakembereket.
A gazdasági erőviszonyok nyugatról keletre tolódnak
A keleti és fejlődő piacok jelenleg a világpiaci növekedés 85 százalékát teszik ki. A fejlődő országok rendkívüli lehetőségeket rejtenek, azonban ehhez alkalmazkodni kell, hiszen eltérőek a vevői igények, a versenykörnyezet és az állami szabályozás is. Óriási verseny várható ezen a területen, ami már el is kezdődött a fejlődő országok piacain.
Látványos technológiai változások jöhetnek
Míg az eddigi négy trend nehezen befolyásolható külső adottság, addig a technológiai fejlesztések jelenthetik a megoldást – akár az előbbiek kezelésére is. Az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma globális szinten hamarosan eléri az 50 százalékot, az internetes eszközök száma pedig 2020-ra meghaladhatja a 6 darabot személyenként (ez jelenleg 2 darab/fő).
A gépjárművek elektronikai felszereltsége a mai 30 százalékhoz képest 2030-ra elérheti az 50 százalékot. Az új technológiáknak köszönhetően egyre inkább elterjednek a virtuális üzleti és működési modellek. A vásárlás helyébe egyre inkább a különböző bérleti struktúrák léphetnek.
A technológiai innovációk révén új versenytársak jelenhetnek meg, de azzal is számolni kell, hogy a keletkező hatalmas adattömegek begyűjtésével, elemzésével egyre könnyebb lesz betekintést nyerni az aktuális autóipari trendekbe. Ebből adódóan a valós idejű információszerzés és a gyors alkalmazkodási képesség versenyelőny helyett egyre inkább feltétele lesz a sikeres működésnek.