Üzleti tippek

A családi vállalkozások már látják az alagút végét?

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2014. 01. 07. 10:01

Optimistán tekintenek a jövőbe, beruházásokat terveznek, többségében növekvő vagy stagnáló forgalomról számolnak be az európai családi tulajdonú vállalkozások – derül ki a KPMG és a European Family Business közös felméréséből.

Korábban a témában:

14 országban 600 családi vállalkozás vett részt a kutatásban. A válaszadók többségének (54 százalék) pozitív kilátásai vannak a következő 6-12 hónapra. 43 százalékuknak nőtt, 26 százalékuknak pedig stagnált a forgalma az elmúlt fél évben. 76 százalékuk a munkavállalók számát is emelte vagy szinten tartotta az elmúlt hat hónapban (40 százalék növelte, 36 százalék szinten tartotta).

További pozitív jel, hogy a válaszadók 92 százaléka gondolkodik beruházási lehetőségekről, és 57 százalékuk az unión belül szeretne beruházni.

Egyszerűbb szabályok kellenének

Bár a megkérdezettek pozitív képet festettek a jövőről, maradt néhány jelentős probléma: továbbra is nehéz hitelhez jutni, ezt a válaszadók 51 százaléka emelte ki. A többség úgy gondolja, hogy a szabályozási keretrendszer is egyszerűsödhetne. A cégek 62 százaléka szerint az adószabályok, 57 százalékuk szerint a munkapiaci szabályozás egyszerűsítése lenne leginkább pozitív hatással üzletükre.

„Magyarországi tapasztalataink szerint a családi tulajdonú vállalkozások illeszkednek az európai pozitív trendbe. A válság miatt megváltozott környezetben sokat segít a gyors döntéseket lehetővé tevő szervezeti struktúra, valamint a változásokat elfogadó kultúra” – összegezte a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportvezetője.

Magyar hiányosságok

„Problémának számít a forrásbevonás, valamint a napi működésen túlmutató stratégiai gondolkodás teljes vagy részleges hiánya. További jellemző, hogy nem foglalkoznak kellő mélységben a vezetés vagy az utódlás kérdéseivel, az irányítás megosztásával családon belül vagy a hatékony döntéshozatal megtartásával. Az is sokszor hibásan háttérbe szorul, hogy milyen növekedési lehetőségeik vannak, milyen feltételekkel lehet finanszírozókat vagy befektetőket bevonni, illetve hogyan lehet értékesíteni a céget” – tette hozzá Mádi-Szabó Zoltán

A European Family Business Barometer felmérés 600 kitöltött online kérdőíven alapul, a válaszok 14 országból érkeztek: Ausztria, Bulgária, Csehország, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország. Az adatfelvétel 2013 júliusa és szeptembere között történt.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.