Üzleti tippek

Amikor a jó fizetés sem elég vonzó

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2013. 11. 26. 15:52

A szolgáltató központoknak sem árt, ha odafigyelnek a munkáltatói márkaépítésre.

Korábban a témában:

Meglehetősen ellentmondásos helyzetben vannak az üzleti szolgáltató központok Magyarországon. Miközben egyik oldalon színvonalas munkával, kimagasló munkakörülményekkel és feltételekkel várják a munkavállalókat, mégis, rendre nehézségbe ütköznek, hogy megfelelően képzett, idegen nyelven beszélő, felkészült munkatársakat találjanak.

A Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség becslése szerint Magyarországon jelenleg több mint 25 ezren dolgoznak üzleti szolgáltató központokban (SSC-kben) és további több ezren lehetnek azok, akik call centereknél, kihelyezett ügyfélszolgálati központokban végzik munkájukat.

Bár a két tevékenység között számos hasonlóság van és a köznyelv gyakran keveri is a kettőt, de lényeges különbség, hogy míg a call centerek egyfajta értékesítési vagy ügyfélkezelési központként dolgoznak, addig az SSC-k jóval összetettebb feladatokat látnak el. Az itt dolgozók legtöbbször egy-egy multinacionális cég  komplex pénzügyi, IT- vagy HR-tevékenységeit végzik. Minden szakmai kihívás és a kimagasló juttatások ellenére ezek a vállalatok nehezen találják meg a megfelelő munkaerőt.

Munkavállalói félelmek

“Több okot is látunk emögött az ellentmondásos jelenség mögött” – mondta Hadi László, a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó BrandJob ügyvezető igazgatója.

“A jelöltekkel folytatott beszélgetések során érezzük, hogy sokan félnek attól, hogy gyorsan monotonná válhat a szűkre szabott feladatkör. Mások a számítógép előtti történő egész napos egy helyben üléstől és az állandó telefonálástól tartanak. Vannak olyanok is, akik attól félnek, hogy hiába a kedvező feltételek, gyorsan kiüresedik a munka, és nem lesz módjuk továbbfejlődni vagy továbblépni. Valójában számos elképzelés egyszerű információhiányra vezethető vissza, ami lehet a magáról nem elég árnyalt képet mutató vállalat és a felületesen ítélékező jelölt hibája is” – tette hozzá a szakértő.

Brit kutatás

A TMP Worldwide korábban Nagy-Britanniában végzett egy felmérést. Az 512 (túlnyomórészt nagyvállalati) HR-vezetővel végzett interjú során a megkérdezettek 54 százaléka sorolta a munkáltatói márka építését három legfontosabb HR feladata közé. 35 százalékuk szerint a megfelelő márka csökkentette a vállalati fluktuációt, 45 százalékuk szerint a munkatársak elkötelezettsége részben a munkáltatói márkának köszönhető.

“Az ilyen típusú márkaépítés legfontosabb eleme, hogy segít a vállalat munkaadói értékeinek megfogalmazásában. Gyakran ez az értékkészlet lényegesen eltér attól, mint amit a cégről amúgy gondolnak. A magyarországi szolgáltatóközpontoknak is érdemes lenne foglalkozniuk azzal, melyek a legfontosabb belső vállalati értékeik. Ezek egyben megkülönböztetik őket a versenytársaktól és más iparágak szereplőitől. Ha ezt megfogalmazzák maguknak, és a megfelelő módon tudatosítják a cégen belül és kívül, akkor ezzel a korábbinál lényegesen több és képzettebb munkavállalót tudnának magukhoz vonzani” – összegezte Hadi László.

Kiélezett verseny a legjobbakért

A  szolgáltatóközpontok még egy szempontból vannak ellentmondásos helyzetben. Egyik oldalon tevékenységük jellegéből fakadóan meglehetősen zártan működnek, és munkájuk nem jelenik meg markánsan a külvilág előtt. Ráadásul versenyezniük sem kell másokkal, hiszen közvetlen ügyfelüknek, saját cégüknek nyújtanak szolgáltatásokat. Ugyanakkor a munkaerőpiacon keményen meg kell küzdeniük a friss diplomásokért, az idegen nyelveket magas fokon beszélő és jól képzett szakemberekért.

Az ügyvezető igazgató elmondta: a kiszervezett tevékenységet végző cégek egymással is kőkemény versenyben állnak egymással. Az kerül közülük kedvezőbb helyzetbe, aki felismeri, hogy a legjobb munkavállalókat nem lehet pusztán versenyképes fizetéssel vagy jó munkafeltételekkel megnyerni. A vállalat egészének (és persze a konkrét ajánlatnak) is vonzónak kell tűnnie.

Az angliai felmérés tapasztalatait itthon is érdemes megfogadni: a nyerő stratégiához világos értékekre építő kommunikációra, a felsővezetés azonosulására, a munkatársak elkötelezettségére és a munkáltatói márka rendszeres, körülbelül kétévente történő frissítésére van szükség. A legjobb jelöltek ugyanis a legjobb cégeket fogják választani.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.