Üzleti tippek

Diktátorokat buktat a Facebook

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2013. 11. 08. 14:52

Túlzások nélkül mondhatjuk, hogy a Facebook mindent visz.

Korábban a témában:

2007 óta a világ internetes populációja megduplázódott. A Google több mint kétszer akkora értékben ad el hirdetéseket, a Facebookon pedig tízszer annyi pénz költenek el a hirdetők, mint öt évvel ezelőtt.

A közösségi média meghódította a világot, átalakította a fogyasztói szokásokat, iparágakat rajzolt át. A felhasználók által generált tartalmak a szemünk előtt tettek naggyá azelőtt ismeretlen cégeket, vagy zúztak porrá korábban világszinten híres vállalatokat. A közösségi oldalak segítségével diktátorok buktak el, amely azt is mutatja, hogy az egyének független csoportosulásának komoly befolyásoló ereje lett – olvasható az Online Marketing Akadémia összegzésében.

Ezt olvasta?

Egy kis webes matek

2012-ben az internetfelhasználók száma világszerte elérte a 2,27 milliárd főt, ez majdnem pontosan kétszer annyi, mint öt évvel ezelőtt volt (1,15 milliárd). A legnagyobb mértékű növekedést Afrika és a Közel-Kelet mutatta 317, illetve 294 százalékkal, míg Európában 56 százalékkal bővült az online tábor. Az internetpenetráció Magyarországon 45-ről 65 százalékra nőtt. Ázsia internetes populációja már majdnem akkora, mint az egész internetes populáció volt öt évvel ezelőtt.

Az online marketing, amely 2007-ben még részterület volt, mára szakterületté vált. Míg Ogilvy tanulmánya szerint 2007-ben a B2B marketingeseknek csupán 15 százaléka használta a közösségi médiát, 2012-re ez az arány már 91 százalékra növekedett.


Fotó: AFP

A reklámtorta újraosztása

Az internet egyértelműen a nyomtatott újságok és különféle magazinok rovására növelte előnyét a reklámpiacon. Míg a napilapok 2011-ben 20,3 százalékban részesedtek a „tortából”, mára már csak 17,8 százalékban; 2015-ben még ennél is kevesebbel kell beérniük, mindössze 15,9 százalékkal.

Hasonló trend, bár kisebb mértékű csökkenés jellemzi a magazinok és a rádiók hirdetési piacát, valamint az outdoor hirdetéseket. A televíziós hirdetések ellenben növekedtek, igaz, a 0,2 százalékos bővülés (39,9-ről 40,1 százalékra) igencsak eltörpül az internet „gyorsulása” mögött. Ez utóbbi a 2011-es 16,1-ről 19,8 százalékra bővült 2013-ra, s az előrejelzés szerint két év múlva már 23,4 százalékot tudhat magáénak. Az interneten belül a közösségi médiában költik el a legtöbb pénzt a hirdetők, a Facebookon pedig tízszer annyit, mint öt éve. (Forrás: Advice Interactive Group)

„Én az állatkertben”

2005 februárjában a fenti címmel felkerült az első videó a YouTube-ra, amely mára nem csupán a legnépszerűbb videómegosztó oldallá, de a második legnagyobb keresővé is vált, és nagyobb lett, mint a Yahoo vagy a Bing.

Mára a 800 millió havi látogató nagyjából 4 milliárd órányi videót néz meg. A Youtube-ra percenként 72 órányi anyagot töltenek fel a felhasználók, öt éve ez még csak 15 óra volt.

Egyes korábbi jóslatokkal ellentétben azonban a videós tartalmak (még) nem vették át az uralmat a szöveges tartalmak felett, mivel a szövegeket könnyebb átfutni, azokat mindenki a saját tempójában tudja fogyasztani.

A változás üteme azonban nem lassul, folyamatosan új szolgáltatások és új üzleti modellek jelennek meg – figyelmeztet Gombos Zsolt, az Online Marketing Akadémia egyik alapító trénere. A következő évek egyik fejlődési irányát például a Google keresőjének az egyre inkább személyre szabott szolgáltatásai határozzák meg.

Ennek köszönhetően a keresőoptimalizálás egyre összetettebbé vált, a Google saját közösségi szolgáltatásai észrevétlenül beszivárogtak a találati listákba, a Youtube videók és a +1 gombok formájában. A személyes és lokális relevancia egyre jobban előtérbe került. Ezt mutatja az is, hogy ma már szinte nincs két egyforma találati lista ugyanarra a szóra.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.