Üzleti tippek

Hogyan költöztessük a cégeket a felhőkbe?

Már néhány klikkeléssel is „felhősíthetnek" a társaságok: a virtuális szerverek például percek alatt beüzemelhetőek.

Az előfizethető informatika és az IT-felhők egyre inkább megkerülhetetlenek az üzleti életben. Segítségükkel beruházás nélkül fejleszthetnek a vállalatok. Ezzel jelentősen csökkenthetik költségeiket, mégis a legmodernebb technológiához jutnak – tervezhető havi díjért cserébe. A felhőalapú szolgáltatások további előnyei, hogy rugalmasan változtathatóak a vállalkozás egyedi igényei alapján. A bérelt kapacitás például a beérkező megrendelésekhez és határidőkhöz igazítható. Például egy könyvelő cég az adózási időszakban igénybe vehet kétszer, háromszor akkora kapacitást, mint amit egyébként használ. Így – a saját szerverrel ellentétben – nem kell feleslegesen fizetnie a maximális kapacitásért a „normál” vagy átlagos munkanapokon.

Az Invitel tapasztalatai szerint Magyarországon is egyre többen nyitnak a felhőalapú szolgáltatások felé, de számos cég még a mérlegelés fázisában tart. Egy tavalyi felmérés alapján a hazai kis- és középvállalkozások 3 százaléka használ ilyen típusú szolgáltatásokat, és körülbelül 6 százalékuk tervezi ezt a jövőben. A nagyvállalatoknak pedig nagyjából a 8 százaléka nyitott már a cloud computing felé.

Hogyan vágjunk bele?

„Mielőtt egy vállalat eldönti, hogy a felhőbe költözik, vagy bizonyos IT-erőforrásokat ‘innen’ bérel, fontos felmérni a meglévő infrastruktúrát és a használt alkalmazásokat. Meg kell vizsgálni, hogy mely rendszerei kritikusak, és melyek kevésbé, továbbá milyen törvényi előírásoknak kell megfelelniük, és az informatika területén mi a középtávú céljuk” – sorolta a főbb szempontokat Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója.

A döntés előkészítésekor meg kell vizsgálni az alternatív megoldásokat is. Például célszerű-e a társaság számára a teljes céges adatközpont kihelyezése, vagy a szerver-, illetve szoftverbérlést, netán különböző hibrid megoldásokat érdemes választaniuk. „Ebben az előzetes felmérésben az Invitel szakértő partnerként tud segíteni. Fontos, hogy az adott IT-problémára a megfelelő választ találjuk meg – nemcsak technológiailag, hanem üzletileg is. Ha például a felhőre voksol a cég, akkor azt is el kell dönteni, hogy azon belül milyen modellt – IaaS-, PaaS- vagy SaaS-szolgáltatást – választanak – részletezte a vállalatvezető.

Felhőtípusok

Infrastructure as a Service (IaaS): infrastruktúra-, kapacitásbérlés (virtuális szerverek, tárolókapacitás stb.). Az Invitel tapasztalatai szerint az ilyen típusú felhőszolgáltatásokat veszik igénybe a legkönnyebben a vállalkozások, hiszen itt – hasonlóan az eszközbérléshez – csak az infrastruktúrát biztosítja a szolgáltató.

Platform as a Service (PaaS): az előbbi kategória magasabb fokozata, amikor az infrastruktúra mellé szoftverplatformra (például adatbázis-kezelő rendszerre) is előfizetnek a cégek.

Software as a Service (SaaS): üzleti folyamatokat támogató IT-megoldások bérlése. Idetartozik a CRM-rendszer, a számlázási program vagy a dokumentumkezelő.

Mit tud az InviCloud?

Már Magyarországon is elérhetőek a nagy globális felhőszolgáltatók megoldásai, de eközben egyre bővül a hazai kínálat is. Az Invitel például tavaly vezette be az InviCloud szolgáltatását.


Invitel DataCenter

„Bár a cloud computing lényege, hogy a biztonságos és gyors virtuális elérés az elsődleges, és az nem számít, hogy a világon merre is található maga az adatközpont. Mégis a tapasztalataink azt mutatják, hogy a vállalatok számára jó pont, ha a felhő Magyarországon üzemel. Az InviCloud központja például Budapesten a Kozma utcai DataCenterben található. Az InviCloud abban is előnyös a hazai vállalkozások számára, hogy a szolgáltatás és az ügyfélszolgálat is magyar nyelvű. A rugalmas, gyors elérést pedig jól mutatja, hogy a bérelt kapacitás megrendelése és módosítása online lehetséges, a telepítés pedig teljesen automatikusa történik. Emellett a virtuális szerverek konfigurációja, a kívánt sávszélesség és a kiegészítő szoftverek is bármikor változtathatóak” – összegezte a Mártha Imre.

Csak 4 lépés – akár 10 perc alatt!

Az InviCloud megrendeléséhez az első lépés a megvásárolni kívánt kapacitás (szerver) paramétereinek a beállítása a webes felületen.

Ezt követi a kiegészítő szolgáltatások kiválasztása: például az internetkapcsolat sávszélessége, az IP-címek és a szoftverek.

Majd céges regisztráció szükséges, és a fizetés bankkártyával, illetve utólagosan is lehetséges.

Az InviCloud akár 5-10 perc alatt is beüzemelhető bankkártyás fizetés esetén, vagy utólagos fizetésnél, hogy ha az előfizető már az Invitel üzleti ügyfele. Ha a megrendelő új ügyfél, és az utólagos fizetési konstrukciót veszi igénybe, akkor a céges papírok postai beérkezése után pár órával élesíthető ki a szolgáltatás. Ez a regisztrációtól számítva általában 1-2 munkanapot jelent. (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik