Még a körülmények ideális alakulása esetén is 6-9 hónapot vehet igénybe egy forrásbevonással támogatott piacra lépés. Azok a cégek, amelyek egy lapra tesznek fel mindent, és csak a pályázatokra várnak, komoly lépéshátrányba kerülhetnek versenytársaikkal szemben – figyelmeztet a Creative Expert Consulting (CEC) kereskedelemfejlesztési tanácsadó cég.
A jelentkezők felkészültsége és külpiacra lépési alkalmasságuk széles skálán mozog, ezzel együtt gyakran visszatérő motívum, hogy az uniós pályázatokra túlzott magabiztossággal tekintenek. „Már az előkészületeknél is megfigyelhető, hogy ha forrásbevonással jár egy projekt, akkor irreális nyugalom önti el a vállalkozókat. Mert az a közvélekedés terjedt el, hogy aki időben jelentkezik, az meg is kapja a pénzt” – mondja Füzesi Attila, a CEC ügyvezető igazgatója. „Ennél is veszélyesebb forgatókönyv, hogy a megítélt támogatásra sokan úgy tekintenek, hogy a nehezén már túl vannak” – tette hozzá.
Ne csak a pályázatokban bízzunk
„Hibás hozzáállás a kiírás előtt lévő külkereskedelem-ösztönző pályázatoktól függővé tenni a külpiacra lépést” – véli Füzesi Attila. Amennyiben egy pályázati keretet meghirdetnek, annak felhasználásához kiírt feltételek legtöbbször előzetes kontrollra vagy társadalmi konzultációra kerülnek. Ennek eredménye akár hónapokkal is megnyújthatja a kiírást.
A beadási határidő a forrás méretétől függően lehet néhány hét vagy akár néhány hónap is. A kiértékelés és a beérkező pályázatok megítélése további hónapokat jelent, így összességében akár fél-háromnegyed évet is igénybe vehet egy pályázat. Nem beszélve arról, hogy ezután, a munka elkezdése és az első finanszírozás beérkezése újabb hónapokig, de akár évekig is elhúzódhat. „Fontos hangsúlyozni, hogy itt nem valamiféle késlekedésről van szó, ez a forráskiáramlás ideális esetben sem sokkal rövidebb, ellenkező esetben osztogatásnak hívnák és nem gazdaságösztönző támogatásnak” – magyarázta az ügyvezető igazgató.
A szakember szerint legtöbb ügyfelüknél az első lépések megtétele abból áll, hogy új szemléletet sajátítsanak el a cégvezetők: a forrásokra, mint a céljuk elérését segítő kedvező körülményre tekintsenek, és ne magát a célt lássák benne. Ez azt is jelenti, hogy késlekedés nélkül kezdjék el a külföldi értékesítés előkészítését, függetlenül attól, hogy van-e éppen aktív pályázat, vagy majd csak később lesz. A piac felmérésétől a komolyabb üzleti tervek elkészítéséig, a szakkiállítások látogatásáig számos olyan feladat adódik, ami büdzsétől függően megtehető a forrásbevonás nélkül is, és hasznosnak bizonyul majd élesben, a pályázás ideje alatt vagy annak kivitelezésekor.