Üzleti tippek

Sok a kérdőjel a Facebook körül

Hatalmas várakozás, majd csalódás – nagyjából így jellemeznék a befektetők a hetet. Egyelőre nem tisztázott, hogy a „nagy bejelentés”, a keresőmotoros alkalmazás mennyit hozhat a konyhára. A tőzsdei kereskedők mindenesetre nem ájultak el tőle.

A kedd esti bejelentés közben az árfolyam hol pluszban, hol mínuszban volt. Az ingadozás is azt jelezte, hogy maguk a befektetők sem tudják, mit is szóljanak a Facebook újításához. A közösségi oldal alapítója, Mark Zuckerberg egy új, grafikus keresőmotoros alkalmazást mutatott be, amellyel a portálon belül, a felhasználók adatai között lehet keresgélni. Fontos kiemelni, hogy a megoldás nem törne a Google babérjaira.

Az viszont nem derült ki, hogy bevételi oldalon mennyit hozhat a kereső. A részvény árfolyama a bejelentést követően kedden végül mínuszban zárta a napot. Tegnap is tovább csökkent az árfolyam, amely 29 dollár 89 cent környékén zárta a napot.

Balogh Balázs, az XTB brókercég piaci elemzője szerint ez az 1-2 százalékos esés borítékolható volt, ugyanis a bejelentést megelőző pletykák alapján sok mindenre számítottak a piaci szereplők, csak épp erre nem. A legtöbben arra tippeltek, hogy saját okostelefonon dolgozik a cég. Ha pedig keresőmotor az újdonság, akkor legalább a Google versenytársa lenne a fejlesztés – tette hozzá az elemző.

Ezzel együtt az utóbbi napok árfolyamvesztesége nem számít drasztikusnak. Az viszont látható, hogy akik a korábbi pletykák alapján vásároltak be, azok most megszabadultak a Facebook-papíroktól.

Beszállási pont a bátraknak
Technikai alapon is ellenálláshoz érkezett a papír: 2012. július 11-én járt utoljára 32 dollár fölött, majd legközelebb kedden emelkedett erre a szintre. Az XTB szakértője arra számít, hogy innen akár 25-28 dollárig is lemorzsolódhat az árfolyam. Ez azonban egy újabb beszállási pontot jelentene a bátraknak.

Tovább árnyalja a képet, hogy a közösségi portál év elején 1,4 millió aktív felhasználót veszített az Egyesült Államokban. Ez az összesen egymilliárd felhasználóhoz képest elhanyagolható szám, de az amerikai „lájkolók” 165 milliós táborához képest már látványosabb csökkenés. Ha folytatódik a negatív tendencia, akkor az érezhető lesz a hirdetési bevételeken is.

A Facebook mozgását természetesen az is befolyásolja, hogy a befektetők éppen mennyire vannak kockázatvállaló kedvükben. Ezt tegnap több hír is erősítette.  A nagy befektetési házak és bankok gyorsjelentése közül kettőt publikáltak, és bár a JP Morgan nem kápráztatta el a piaci szereplőket, de a Goldman Sachs annál inkább. A bevételek és az eredmény is felülmúlták a várakozásokat.  Tegnap a 10 éves német államkötvények aukciója is emelkedő hozamok mellett, sikeresen zárt. A kedvező piaci hangulat pedig a közösségi oldal részvényeinek is kedvezhet.

Ha azonban mindez kevésnek bizonyul, akkor január végén a Facebook következő gyorsjelentésénél (január 30.) jöhet egy újabb árfolyam-emelkedés. A harmadik negyedévben 200 millió dollárral nőttek a bevételek. A Wall Streeten azt gondolják, hogy a tavalyi utolsó negyedévet hasonló vagy akár nagyobb bevételnövekedéssel zárta a cég, és a teljes bevétel elérheti a 1,5 milliárd dollárt. Balogh Balázs is arra számít, hogy tovább javulnak a számok, hiszen a vállalat kiemelt figyelmet fordít a hirdetési lehetőségek bővítésére.


Facebook-grafikon – 2012. május – 2013. január (Forrás: MetaQuotes.com)

A papír reális értéke az elemző szerint nagyjából 23-25 dollárnál van, és bár a javuló hangulat ismét 32 dollárig tolhatja felfelé az árfolyamot, de ez lehet a plafon. Ahhoz, hogy ezt a szintet megugorja a jegyzés, olyan újítás kellene, amely hosszú évekig erősítené a közösségi oldalt. Például egy új okostelefon mindenképpen meglódíthatná az árfolyamot, de a kiutat jelenthetik az okostelefonokra, notebookokra, tabletekre és iPadekre írt alkalmazások is.

Balogh Balázs továbbra is úgy gondolja, hogy a cégnek „tőzsdei újoncként” legalább egy évig bizonyítania kell.  A szakértő szerint leghamarabb szeptember környékén érdemes elgondolkodni a beszálláson. Hosszú távon azonban a Facebooknak mindenképpen meg kell győznie a befektetőket arról, hogy többre képes. Ha ugyanis tovább apad a felhasználók száma, akkor akár a magyar előd, az iWiW sorsára is juthat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik