Lehet-e definiálni, mekkora fogyasztással kell rendelkeznie egy kis- vagy középvállalkozásnak ahhoz, hogy érdemes legyen szolgáltatót váltania?
Szinte bárki számára megérheti, ha vált. Mi az éves szinten néhány 10 MWh-tól az évi 1500-2000 MWh-ig fogyasztó cégeket tekintjük kis- és középvállalkozásnak. Havi szinten akár tízezres, sőt, nagyobb fogyasztású vállalkozások akár több százezer forintos megtakarítást is elérhetnek.
Miért most váltsanak kereskedőt?
Az áram árát nagyban befolyásolja a tőzsdei jegyzés árak alakulása. Az utóbbi időben jelentős javulást lehetett tapasztalni az árak tekintetében, ezért most igencsak kedvező pillanat szolgáltatót váltani, és előnyösebb szerződést kötni, hiszen az éves szerződéseket a korábbi időszakhoz képest most kedvezőbb árakon lehet megkötni. Aki kihasználja ezt a lehetőséget, az egész évben profitálhat a jó döntésből.
Nagy Zoltán, az ELMŰ-ÉMÁSZ értékesítési igazgatója, a Magyar Áramszolgáltató Kft. ügyvezetője
Jellemzően mekkora és milyen profilú cégek hajlamosak váltani?
E tekintetben nagyon vegyes a kép. Sok vállalkozás már az energiapiac megnyitása óta, évről évre kiszámolja, kinél és milyen konstrukcióval jár jobban. Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, mind jobban megismerik lehetőségeiket, és egyre többen akadnak, akik élnek a váltás lehetőségével.
Hogyan számolhatja ki egy kkv vezetője, hogy melyik szolgáltatónál járna jobban?
Az interneten rengeteg információ áll rendelkezésre ezzel kapcsolatban. A társaságok honlapján – így a miénken is – kalkulátorok is vannak, amelyek segítségével néhány adat megadása után kiderül, köthet-e jobb szerződést, mint amilyennel pillanatnyilag rendelkezik.
Mit jelent a szolgáltatóváltás a gyakorlatban? Talán elsőre sokan gondolhatják, hogy ki- és bekötik náluk az áramot, vagy átszerelik az órát…
A szolgáltatóváltás tisztán adminisztratív lépés. Nem jár külső beavatkozással, nem szerelünk sem órát, se villanyt. Pusztán a villamos energiát szolgáltató cég alanya változik.
Mit kell tenniük a vállalkozásoknak, ha szolgáltatót szeretnének váltani?
Az ügyfelek többsége határozott idejű szerződéssel rendelkezik. Itt a szerződés lejárata előtt 1-2 hónappal, ha úgy dönt, akkor egy új kereskedővel kell szerződnie. Az ügyfelek egy részénél találkozhatunk határozatlan idejű vagy meghosszabbodó szerződéssel is. Ilyenkor el kell olvasni a korábbi szerződését, amiben pontosan le van írva, hogy mikor és milyen feltételekkel lehet felmondani a jelenleg érvényben lévőt. Azt tanácsolom azoknak a kkv-vezetőknek, akik a váltás mellett döntöttek, hogy nézzék meg a szerződésükben, milyen feltételekkel és mikor bontható fel. Az adminisztratív teendőket az új szolgáltató megkönnyíti, hiszen igény esetén az utánjárás terheit leveszi a vállalkozók válláról.