A megosztott iparágak jellemzői, hogy a piacnak rengeteg, elhanyagolható részesedéssel bíró szereplője van, akik többnyire helyben fejtik ki tevékenységüket. A kisvállalkozások többsége ide tartozik. A válság hatására főleg arról lehet hallani, hogy egyre több cég húzza le a rolót, vagy ha állják a sarat, akkor is nehezen jutnak forrásokhoz, elmaradoznak a vevőik, és nehézkes a működés. A másik oldalon viszont most is vannak sikeres vállalkozók, akiknek épp a bővítés okoz fejtörést, hiszen a nagyobb profit reménye és az újabb lehetőségek mellett ennek is vannak buktatói.
A népszerűség átka?
Vegyünk például egy kiskereskedelmi vállalkozást és egy családias kisvendéglőt – tanácsolja Haraszti Mihály vállalkozásfejlesztési és franchise szakértő. A példában szereplő kiskereskedésnek rendkívül széles a választéka, és igen komoly szaktudással rendelkeznek az eladói. A környéken szinte mindenki idejár, sőt ugyan a városban számos hasonló üzlet létezik, az sem ritka, hogy távolabbról is idevándorolnak a vásárlók. Nem csoda, hiszen tudják, hogy itt sokkal nagyobb valószínűséggel találják meg az igényeiknek megfelelő terméket, amelyhez szakszerű tanácsokat is kapnak, és a bolt jó híre arra is garanciát jelent, hogy probléma esetén is korrekt és gyors megoldásra számíthatnak.
Ha az üzlet vevőköre már annyira felduzzadt, hogy a boltban zsúfoltság van, ha a raktárban már nem fér el rendesen az áru, akkor mit tehet a tulajdonos? Ha van rá lehetőség, bővíti az üzletet, ezzel újra kényelmes vásárlási lehetőségeket biztosít, de így is eljön az a pont, amikor házon belül már nem lehet tovább terjeszkedni, és a cégvezető fejében megfordul a költözés. „Gyakori probléma, hogy a vállalkozó szívesen bérelne máshol egy lényegesen nagyobb helyiséget, de ebbe nem mer belevágni. Attól fél, hogy ott már ugyan minden és mindenki elférne, de nem lesz, aki elférjen, hiszen a megszokott hely elhagyása drasztikus forgalomcsökkenést eredményezne. Még akkor is fennáll ez a veszély, ha rendre meghirdetik a helyi újságban az új címet. Márpedig ha nincsenek vevők, akkor a megnövekedett költségek kifizetése is lehetetlenné válik”- figyelmeztet a növekedés egyik tipikus csapdájára Haraszti Mihály.
A másik példában a vendéglős sem panaszkodhat a forgalomra, sőt neki is helyszűkével kell megküzdenie. A hangulatos étteremben a konyha hazai ízeket idéz, a kiszolgálás gyors és udvarias, és ebéd- és vacsoraidőben hosszú sorok kígyóznak a bejárat előtt. Mit tegyen ekkor a tulajdonos? A franchise szakértő a falbontást nem tartja jó megoldásnak. Ha ugyanis drasztikusan megnövelik a helyiség méretét, éppen az egyik legfőbb vonzerő, a családias kisvendéglő hangulata tűnik el, ha pedig nagyobb helyiségbe költöznek, még a jól bejáratott vállalkozás értékét is elveszítik.
Beindul a láncreakció
Mi a tanulság a két esetből? Az egyik, hogy a megosztott iparágba tartozó vállalkozások legfőbb értékei éppen az iparág jellemzőiből (is) fakadnak. Ezek feladása üzleti öngyilkosság lenne. Haraszti Mihály szerint az egyetlen megoldás ilyenkor, ha új egységeket nyitnak. Ennek az előnye, hogy az új üzletek szintén rendelkeznek azokkal a tulajdonságokkal, amelyek sikeressé tették az első vállalkozást. Teljesen jogos ugyanis a feltételezés, ha ez a cég bevált az egyik helyszínen, akkor eredményes lesz máshol is, ahol arra a termékkörre vagy szolgáltatásra igény mutatkozik.
A másik tanulság, hogy egy jól bevezetett helyszín önálló piaci értékkel bír. Ha a célközönség által megszokottól akár csak száz méterrel odébb viszik a vállalkozást, máris érezhetővé válik a forgalomcsökkenés. Ennek oka nem az, hogy ennyivel többet kellene a vevőnek gyalogolnia, hanem mert sokan meg se találják az új címet. Például még számos hasonló üzlet létezik, és nem is veszik a fáradságot, hogy megkeressék a céget, vagy éppen nem szimpatikus nekik az új hely. „A növekedés útja tehát itt is az, ha az eredeti egység megtartása mellett, attól kellő távolságban új üzletet nyitnak” – hangsúlyozza a szakértő.
Haraszti Mihály évtizedek óta foglalkozik a kis- és közepes vállalkozások növekedésével, és a legstabilabb növekedési stratégiát jelentő franchise hazai szakértője. Hét egyetemen és főiskolán tanított, könyveket, tanulmányokat és cikkek százait publikálta. Honlapja évek óta elismert szakmai forrásnak számít.
Hogyan birkózhat meg a hipermarketekkel a fűszeres?