Üzleti tippek

Jobban megéri bérelni a kocsit

Januártól újra visszaigényelhetik a cégek a bérelt autók áfáját. Ez jelentősen megdobhatja a lízingcégek forgalmát.

Az új adótörvény feloldaná azt a tilalmat, ami miatt a cégek eddig nem vonhatták le a bérelt személygépkocsik és egyéb jármű bérbeadására előzetesen felszámított áfát. Van azonban egy külön kitétel is: amennyiben az adott járművet üzleti és magáncélra is használják, akkor a bérbeadást terhelő áfa csak az üzleti használat arányában lesz levonható.

Ha hatályba lép a törvényjavaslat, akkor a január elseje utáni elszámolási időszakra már élhet az áfalevonás lehetősége.


Fotó: Shutterstock

Nyeregbe kerülhetnek a bérbeadók

Az új szabállyal jelentősen megváltozhatnak a céges autók piacán az erőviszonyok a bérbeadók javára. Egy másik szabály ugyanis nagy valószínűséggel nem változik (nincs erre utalás): a céges célra vásárolt járművek áfája továbbra sem lesz levonható (csakúgy, mint az összes fenntartással kapcsolatos költségé sem). S azt is tudjuk már, hogy az áfa (a személyautóké is) jövőre 25-ről 27 százalékra emelkedik.

Mindezt figyelembe véve valószínű, hogy az autóbérlés levonható áfája (ami a cégeknél tulajdonképpen megtakarítást jelenthet) megmozgatja majd a cégvezetők fantáziáját. Vagyis sokakban felmerülhet: inkább bérlés, mint vásárlás.

A legizgalmasabb kérdés

A törvényjavaslat azt írja, csak az üzleti használat arányában lesz levonható a bérelt jármű áfája. Az viszont nem derül ki a szövegből, hogy az üzleti használat arányát kell-e majd valamilyen külön nyilvántartással alátámasztani, vagy pedig meghatároznak egy fix arányt.

Valószínűleg ez is hamarosan ki fog derülni. Ha lesz plusz adminisztráció, az feltehetőleg kissé csökkenti majd a bérlés vonzerejét.


Fotó: Shutterstock

Mi éri meg jobban?

A Magyar Lízing és Finanszírozó Társaságok Szövetsége arra számít, hogy a korábbinál több cég fog úgy dönteni: a céges célra használt autót nem magánszemélyként jegyzik, hanem a cég nevére veszik meg vagy még inkább tartósan bérlik. Lévai Gábor főtitkár annak ellenére is ezt gondolja, hogy jelentősen emelkedni fog a cégautó adó. Itt kell megjegyezni, hogy a megemelt cégautó adót azok sem ússzák meg, akik bérlik a járművet, mert az adót áthárítja rájuk a bérbeadó cég.

Hogy mi a jó döntés, mi éri meg jobban? Ezt minden cégnek érdemes saját körülményeit, autóhasználati szokásait és járműigényét figyelembe véve végigszámolni. Lévai Gábor szerint egészen biztosan lesz számos olyan személygépjármű kategória, amelynél nagyobb megtakarítást jelent, ha a bérlésre levonhatják az áfát, mintha a cégautó-adót megspórolva a magánautót használják alkalmanként céges célokra.

A bérlet lehet a nyerő

A LeasePlan Hungária Zrt. gépjármű- és flottaüzemeltető is úgy látja, összességében kedvezőbbé válhatnak a bérbe vett és lízingelt cégautók terhei, ha a mostani tervezet szerint visszaigényelhető lesz a személygépkocsik bérleti díjának áfája.

A növekvő adóterhek ellenére 2012-től összességében akár kevesebbe is kerülhet egy bérelt vagy lízingelt gépjármű havidíja, amennyiben – a tervezet szerint – levonható lesz a bérleti díj áfája. Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautó adó által generált plusz terheket, így jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben – valószínűsítik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik