Üzleti tippek

Rádiók nélkül se megy az Est Media

Az előző év hasonló időszakával szemben 43 százalékkal 223,9 millió forintra nőtt a cégcsoport vesztesége, annak ellenére, hogy nem szerepelteti beszámolójában eladott veszteséges rádióit. Az árbevétele is 22 százalékkal 549 millió forintra csökkent.

A nemzetközi számviteli szabvány (IFRS) szerint konszolidált gyorsjelentés a veszteség növekedését azzal magyarázza, hogy a fesztiválszervező EMGEvent üzletágnak, amibe többek között a Sziget Kft. is tartozik, az első negyedévben csak költségei voltak, bevételei a szezonjelleg miatt később jelentkeznek.

Nagyon nem mentek a rádiók

A cég a beszámolójában részletesebben is elemzi üzletágai eredményeit és várható alakulásukat. A napokban elnémult RadioCaféhoz kapcsolódóan – amelyet május elején eladtak, valamint a szintén eladott NeoFm-es részesedésük kapcsán leírják az eladásról született döntésük okait. (Egyik eladott cég eredménye sem szerepel a beszámolóban.)

Mint írják a válság a rádiós piacot viselte meg a legjobban. A 2009-es év nettó hirdetési áron számolva több mint 30 százalékos zuhanást hozott, amit 2010-ben egy újabb, csaknem 13 százalékos esés követett. (Mindez annyit tesz, hogy a 2008-as nettó 11,71 milliárd forintos szintről 2010-re nettó 7,14 milliárd forintra szűkült.)

Zuhanórepülésben a részvények. (forrás:BET.hu)

Zuhanórepülésben a részvények. (forrás:BET.hu)

A cég úgy látta, hogy a piaci közvetlen jövő is erősen bizonytalan, a korábbi 2011-es várakozásaikkal szemben fordulatra még legalább 2012-13-ig nem fog sor kerülni. Ennek értelmében nem akarták tovább finanszírozni a RadioCafé 2009 óta mintegy 250 millió forintos üzemi veszteségét, és az alig kétéves NeoFM-et, amely 2010 év végéig csaknem 770 millió forint üzemi veszteséget hozott össze.

Nem tojt aranytojást a Facebook sem

Az Est Media Online egyik fontos eleme volt, hogy a cég értékesíthette a Facebook reklámfelületeit Magyarországon. Ám 2011 elejétől lehetségessé vált, hogy az ügyfelek – illetve az azokat képviselő ügynökségek – bankkártyás fizetéssel az EMG közbeiktatása nélkül, online módon foglalhassanak reklámokat, illetve az amerikai cég – a Google-lel versenyezve ebben – automatizált központi rendszerein keresztül maga is beszáll a felületek értékesítésébe. Mindezek miatt a cég tervei szerint a jövőben ez a terület csak kiegészítő elemként fog szerepelni a portfólióban.

Mi lesz a Pest Esttel? Terjeszkedik a Sziget

„A 2011-es reorganizáció egyik legfontosabb feladata lesz, hogy a hagyományos print termékeinken elérhető fedezet nagymértékben javuljon” – írja beszámolójában az Est Média. Az Est Lapok, a főváros mellett jelenleg 19 megyeszékhelyen jelennek meg. A Média Üzletág kockázatai közül az offline (print, indoor) médiatevékenységnél a lakossági fogyasztás esetleges visszaesésének a hirdetési piacra gyakorolt általános hatását, illetve elsősorban a print média területén érezhető reklámpiaci visszaesést emelik ki.
Az Est Media nem változtatott a Szigettel kapcsolatos tervein. Továbbra is 2013-ra tervezi a Sziget Kft. akvizíciójának zárását. Ekkorra az Est Media Nyrt. és részvényesei a Sziget Kft. 75 százalékát birtokolhatják majd, összesen legfeljebb mintegy 5 milliárd forintnyi mindenkor teljesítményfüggő vételár (melyből 2,55 milliárd forint már kifizetésre került) ellenében.

Cégszerkezet.

Cégszerkezet.

A Sziget egyébként terjeszkedik és a hírek szerint jövőre már egy új, horvát tengerparti rendezvényre is sor kerül majd szervezésükben. A tervezett rendezvény részben a helyi, részben a régiós (olasz, szlovén, osztrák) közönséget, részben az ott nyaraló turistákat célozná meg programkínálatával.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik