Bár a statisztikák azt mutatják, hogy a magyar cégek egyre inkább fütyülnek a fizetési határidőkre, konkrét példák vannak arra is, hogy nem lehetetlen megnevelni őket. A Dun & Bradstreet csütörtöki konferenciáján mindjárt három cégtől is hallhattuk, hogy a követelések igenis kezelhetőek. S bár mindhárom céget és partnereiket is érintette a válság, ez nem járt együtt azzal, hogy kinnlevőségeik felhalmozódtak volna. Sőt, a Waberer’s-nél erősödött a tudatos hitelezés, a Papyrus Hungáriánál éppen a válság alatt sikerült jelentősen csökkenteni a lejárt tartozások arányát, a Szatmári Kft.-nél pedig a korábbi alacsony szinten tartani.
Akinek előre fizetnek
A Waberer’s-nél saját fejlesztésű informatikai rendszer segítségével minősítik a vevőket, s ez alapján állapítják meg a hitelkereteket, mindössze 20 perc alatt. Ezeket évente bírálják felül. Folyamatosan figyelik, hogy ki fizetett, hogy a vevőnek van-e még hitele. Ha már nincs, akkor nem szállítanak neki, amíg nem fizet, de ha kéri a hitelkeret bővítését, az elől sem zárkóznak el. 15 napon túli lejárt tartozás esetén viszont leállítják a szállításokat.
Sikerült nekik az, ami sokaknak nem: kereskedőikkel is megérttették, hogy nemcsak az eladás a fontos, hanem az is, hogy a vevő biztosan fizessen. A pénzbeszedők és a kereskedők fizikailag is egy helyre kerültek, és egymás munkáját kölcsönösen segítik.
Behajtót csak a kisebb, reménytelen tételekhez vesznek igénybe, viszont hitelbiztosítást kötöttek azért, hogy a be nem folyt tételek se vesszenek el. A válság alatt a cégnél nőtt az előre fizetések száma, a nemfizetés miatti értékvesztés pedig felére (az árbevétel 1 ezrelékére) csökkent – tudtuk meg Csikós Gergelytől, a cég hitelezési és beszedési vezetőjétől.
Ahol nem lehet késve fizetni
A Papyrus Hungária papír-nagykereskedésben a vevők fele rendszeresen késedelmesen fizetett. Tavaly döntött úgy a cég, hogy ebből elég, náluk ezt többé nem lehet. A korábbi fizetési tapasztalatok alapján hitelkereteket állapítottak meg a vevőknek, amit negyedévente frissítenek. A vevőminősítésre pedig összefogtak a másik 4 nagykereskedővel, és mindnyájan leadták vevőik adatait a D&B-nek, hogy aztán havi ágazati jelentést kapjanak, és a kritikus helyzetbe került vevőkről is legyen információjuk. Így még az előtt megtudják, hogy baj van megrendelőjüknél, mielőtt felszámolás közeli helyzetbe kerülne.
Tavaly óta elérték, hogy lejárt tartozásaik aránya 35 százalékról 7 százalékra csökkent – ismertette Szilágyi Jenő a cég regionális pénzügyi igazgatója. A nagykereskedők összefogása a vevőminősítésben megmozgatta vevőik, a nyomdák fantáziáját is. Most ők is hasonló lépést terveznek, hogy a saját nem fizető vevőiket megregulázzák.
Az építőipar sem reménytelen
Az építőipar évek óta dobogós a fizetésképtelen cégek ágazati listájában, a Szatmári Kft. építőanyag-nagykereskedés mégis el tudta érni, hogy tartósan, már 5 éve jóval 1 százalék alatt legyen kinnlevőségeik aránya. Először is követeléskezelési szabályzatot készítettek. A D&B szállítja nekik a céginformációkat, és állapítja meg a vevői hitelkereteket is (20 perc alatt), a Coface-szel pedig behajtási és hitelbiztosítási szerződést kötöttek. Automatikussá tették a fizetési felszólítások kiküldését, így nincsenek kivételek.
Bevezették, hogy a vevő cég ügyvezetőjétől személyes kezességvállalását kérnek a vásárlások értékére. Ez nagyban elősegítette, hogy a fizetések időben érkezzenek. Náluk már 12 nap késedelmes fizetésnél leállítják a vásárlásokat, de ilyenkor még feloldható a tilalom. 60 napos késés után viszont egy évig nem vásárolhat náluk az adós, akkor sem, ha kifizette tartozását.
Vevőik elfogadták az új rendszert. Sőt, Szatmári Melinda, a cég behajtási vezetője azt is elmondta, hogy az eredményeiket látva már néhány versenytársuk is követte példájukat, és szintén lépéseket tettek a nem fizetők megregulázására.
4 tipp az új vevők szűrésére
1. Ellenőrizzük a partnereket!
A cégkivonat kikérést nem érdemes megspórolni, s legalább azt megnézni, hogy nincs-e APEH végrehajtás a vevőjelöltnél. Még jobb a céginformációs szolgáltatás – tette hozzá az Balázs Katalin ügyvéd a kongerencián. Hogy miért, arra már a D&B értékesítési vezetője, Várdai László világított rá. Az e-cegjegyzek.hu-n például mindenki számára ingyenesen hozzáférhetőek a céginformációk. De csak egyesével. A céginformáció ezzel szemben egybegyűjti, és készen küldi az összes kért adatot.
2. Kérjünk a cégvezetőtől készfizető kezességvállalást!
Azt, hogy a vevő cég vezetőjétől készfizető kezességvállalást kérjen a szállító, Balázs Katalin melegen ajánlotta, főleg új partner esetében.
3. Szerepeljen a szerződésben a kötbér!
Az ügyvéd szerint szintén hatékony eszköz új ügyfeleknél, ha szerződésben rögzítik, hogy a fizetési késedelemre kötbért kell fizetnie a vevőnek, ami a követelés maximum 20-30 százaléka lehet.
4. Helyeztessük előre ügyvédi letétbe a vásárlás összegét!
Biztonságot adhat, főleg nagy összegű megrendeléseknél, ha ügyvédi letétbe helyezi a vevő a vásárlás összegét.
A FigyelőNet kérdésére az ügyvéd elmondta, kisebb cégeknél a négy módszer közül főleg a cégvezető készfizető kezességének kérésével, és a kötbér rögzítésével lehet elérni, hogy időben fizessen az új vevő.