A világ legnagyobb médiabirodalmainak legfrissebb rangsorát ezúttal a Walt Disney Company vezeti, 25,9 milliárd eurós árbevétellel. A német Institut für Medien- und Kommunikationspolitik (IfM) nevű¬ szervezet által elkészített listán az amerikai cég az évek óta piacvezető Time Warnert szorította le a csúcsról. Igaz, uralkodása valószínűleg nem lesz hosszú életű, mert a kábelcsatornák révén eredményes ComCast Corp. tavaly decemberben bejelentette az NBC Universal felvásárlását. Ha a tervezett fúzió létrejön, az új megacég bevétele 2010-ben átlépi a 35 milliárdot.
A top 5 további szereplői közül a News Corp. és a Viacom Inc. a rossz piaci körülmények ellenére stagnáló bevételt produkált, a Time Warner viszont az AOL, illetve a kábelcsatornák eladása után jelentős, egyharmados bevételkiesést könyvelhetett el.
Az 50 rangsorolt vállalat bevétele összesen 349,3 milliárd euróra csökkent az előző évi 361,9 milliárdról, ám ez a korábbi borúlátó előrejelzésekhez képest elfogadható eredmény, különösen, ha a Time Warner 13 milliárdos bevételkiesésére gondolunk.
A tavalyi év legjobban teljesítő vállalata a Comcast volt, amely 2,34 milliárd euróval növelte bevételeit, míg legnagyobb vesztes a spanyol Grupo Prisa, amely az előző évihez képest 800 millióval kevesebbet könyvelhetett el, és hét hellyel került hátrébb a rangsorban.
A nagy német médiavállalatok közül öt is bekerült a rangsorba, ám ezeket az amerikai éllovasoknál jobban érintette a recesszió okozta válság. A legnagyobb európai médiakonszern, a Bertelsmann AG 5,4 százalékos csökkenéssel a 7. helyen zárta az évet, a 42. helyen rangsorolt ProSiebenSat.1 Media forgalma 10 százalékkal esett vissza, a 44. helyen végzett Axel Springer pedig 4,3 százalékos mínuszt könyvelhetett el.
Valamivel kedvezőbben zárta az évet a 17. helyen rangsorolt ARD és az 50. helyre éppen csak bejutott Burda Media, a Georg von Holtz-brinck viszont kiesett a listáról.
Vállalati körökben azonban egyre optimistábbak. 2010-ben a megtakarításoknak, a reklámbevételek emelkedésének, illetve az amerikai piacon a nagy mozi- és DVD-sikereknek köszönhetően a vezető amerikai és német médiavállalatok jelentős pluszbevétellel számolnak.
Az idei első negyedévben a német médiakonszernek közül a Bertelsmann (+2,7 százalék), az Axel Springer (+7 százalék) és a ProSieben Sat.1 (+5 százalék) a tervezettnél is jobb eredményt ért el, és hasonló kép van kibontakozóban az amerikai médiapiacon is. Itt a Time Warner az első negyedévben 6,3 milliárdos (+5 százalék) bevételt produkált a Warner Bros mozifilmjeinek (A szív bajnokai, Sherlock Holmes) és a virágzó DVD-üzletnek köszönhetően, miközben profitja 55 százalékkal, 725 millió dollárra emelkedett az előző évihez képest. A News Corp.-nál ennél is több ok van a derűlátásra, mert a bevételek 8,8 milliárd dollárra (+19 százalék) emelkedtek, elsősorban az élénkülő reklámpiacnak és az Avatarnak köszönhetően, a profit pedig elérte a 839 millió dollárt.
Az előrejelzések is biztatók, ezért a Time Warnernél éves szinten 10-15, a News Corp.-nál pedig 20 százalék fölötti eredménynövekedésben reménykednek. Jelzésértékű az is, hogy a Time Warner részvényeinek ára év eleje óta 12 százalékot emelkedett.