Üzleti tippek

Román valóság

A médiapiac közel negyvenszázalékos csökkenése mellett tavaly több tucat lap zárt be és 1200 újságíró került az utcára Romániában. A negatív tendencia 2010-ben is folytatódik.

Szívinfarktust kapott, majd napokig az intenzív osztályon ápolták tavaly decemberben Constantin Vladot, a Cotidianul című román nyelvű országos napilap egyik szerkesztőjét, miután elolvasta az újság megszűnéséről szóló belső közleményt. A dolgozókkal közölték, hogy a Realitatea–Catavencu csoporthoz tartozó tekintélyes lap a felhalmozott adósságok miatt megszűnik, és hasonló sors vár Sorin Ovidiu Vantu milliárdos médiabirodalmának másik napilapjára, a Business Standardra is. A közlemény emellett kitért a társasághoz tartozó NewsIn médiaügynökség esetleges felszámolására, amennyiben nem lép színre egy pénzes befektető.

Utóbbi egyelőre nem húzta le a rolót, a Ziua és a Gardianul című országos napilap viszont azóta megszüntette nyomtatott kiadását, és csak elektronikus formában él tovább. Noha a január elején felszámolt lapok nem tartoztak a Realitatea–Catavencu csoporthoz, mindkét újságot annak tulajdonosával, Sorin Ovidiu Vantuval hozták összefüggésbe.

A híresztelések szerint papíron ugyan nem, de gyakorlatilag mindkét kiadványt a 850 millió eurós vagyonnal rendelkező üzletember finanszírozta, aki több interjúban is azt nyilatkozta, hogy a továbbiakban kizárólag elektronikus médiabirodalmának fejlesztésére koncentrál, mert szerinte az írott sajtónak nincs jövője. A nyomtatott részleg leépítését egyébként a médiacézár nem a Cotidianul bezárásával kezdte, már tavaly év közben is megszüntetett öt folyóiratot, többek közt az egyik legnagyobb hirdetési bevételű ingyenes heti programmagazint, a 24Funt.

Zuhanó birodalmak

A hirdetési pénzek megcsappanása (lásd keretes írásunkat) már 2009 elejétől rányomta a bélyegét a román médiapiacra. A munkahelyek bezárása, a leépítések és átszervezések miatt tavaly több mint 1200 médiamunkás került az utcára, s becslések szerint ez a szám az idén tovább nő.

A legnagyobb kereskedelmi televíziót, a Pro Tv-t is magában foglaló MediaPro médiavállalat alkalmazottainak mintegy 10 százalékát már rögtön az év elején elküldték. A 300 fős leépítés elsősorban a rádiósokat és a nyomtatott sajtó munkatársait érintette. A ma már a Central European Media Enterprises érdekeltségébe tartozó társaság nyomtatott divíziója, a Publimedia egyszerre hat helyi lapját tüntette el a standokról, s ezzel a lépéssel egyszersmind „divatot teremtett”: az év végéig közel harminc helyi újság adta be a kulcsot.

félpénzes szektor

Közel 200 millió euróval (53 milliárd forint) költöttek kevesebb pénzt 2009-ben a hirdetők a román médiában, mint egy évvel korábban. Az Initiative becslései szerint ez az amúgy sem túl nagy, 540 millió eurós (144 milliárd forint) piac 38 százalékos csökkenését jelenti. Értékben a legnagyobb – több mint 100 millió eurós – veszteséget, a hirdetők első számú kedvence, a televízió szenvedte el, egyrészt a visszafogott hirdetési kedv, másrészt a korábbiakhoz képest akár 30-40 százalékos árkedvezmények következtében. A bevételi arányok tekintetében ugyanakkor a nyomtatott sajtó volt a legnagyobb vesztes, ez a reklámpénzek több mint 50 százalékát bukta el. A rádiók 30, a közterület 35-40 százalékos apadást könyvelhetett el, és hasonló eredményeket (20 százalékos csökkenést) produkált az online is, annak ellenére, hogy 2009 elején még 25 százalékos növekedést prognosztizáltak.

Drasztikus intézkedésekhez folyamodtak a legnagyobb napilapoknál is. A Romania libera a szombati kiadásról és húsz újságírójáról mondott le, míg a svájci Ringierhez tartozó Evenimentul zilei negyven munkatársától vett búcsút.

Keleti szomszédunk egyik legerősebb médiavállalata, az Intact a fizetések 20 százalékos csökkentésén igyekezett spórolni. Románia tizedik leggazdagabb emberének, Dan Voiculescunak a cége emellett – az adófizetést elkerülendő – úgynevezett határozott idejű munkanélküliségre „ítélte” alkalmazottai nagy részét. Ezzel a megoldással azok a vállalatok élhettek 2009 végéig, amelyek garantálni tudták, hogy néhány hónap elteltével visszaveszik a költségcsökkentés érdekében ideiglenesen hazaküldött dolgozókat. Az Adevarul napilap információi szerint azonban az elbocsátott alkalmazottak munka és pénz híján tovább dolgoztak az Intactnak, eredeti fizetésük töredékéért.

Román valóság 1

A válság az ügynökségek életébe is beleszólt. Még a gazdasági recesszió elején megszűnt az ország egyik legrégebbi reklámügynöksége, az egyebek mellett a Danone, a Hyundai, az LG vagy a Procter & Gamble megbízásait gondozó Team Advertising. Legalább ekkora visszhangot keltett szakmai berkekben a Bigger Group bezárása.

A négymillió eurós adóssággal terhelt cég tulajdonosa 40 alkalmazottját cserbenhagyva váratlanul eladta ügynökségét egy moldovai egyetemistának, majd eltűnt az országból. A sztori ugyan filmbe illőnek tűnik, a román ügynökségi életben viszont nagyon is gyakori, több kisebb vállalkozás szintén hasonló eljárással „rendezte” az utóbbi időben sorait.

A szerencse fiai

A román médiában az utóbbi időben indított sajtótermékek listája érthető módon igencsak szegényes. A nyomtatott sajtóban egyedül az Adevarul Holding mondhatja el magáról, hogy a válság dacára nem kellett leépítésekhez és fizetéscsökkentésekhez folyamodnia, sőt bővülni is tudott. A társaság márciusban piacra dobta az amerikai Forbes magazin helyi változatát.

A legoptimistább várakozások azonban nem teljesültek, a tervezett 50 ezer helyett ma mindössze 15-20 ezret adnak el belőle lapszámonként. A BRAT, azaz a romániai auditcég adataiból ugyanakkor az is kiderül, hogy a társaság Adevarul című lapja fogyott legjobban a minőségi napilapok közül (átlagosan 114 ezer példányban), miközben a Click! bulvárlap több mint 200 ezres példányszámával a legkeresettebb napilappá vált a piacon. A sikereket meglovagolva, a médiavállalat élt a márkakiterjesztés lehetőségével, ma már kiadja az Adevarul esti változatát, az Adevarul de searát és a nőknek szóló Click! magazint, a Click pentru femeit. A bulvár egyre növekvő sikerét látva az év végén a cég megvásárolta a brit OK! sztármagazin licencét, amit februártól kéthavonta jelentet meg.

A nagy konkurensek leginkább internetes vonalon igyekeztek pozícióikat erősíteni. Sorin Ovidiu Vantu vállalkozása élesítette a realitatea.net hírportált, többen pedig online tévékbe fektettek (TVR3, GSP TV). A televíziós piac két legnagyobb durranásának olyan eseményeket tart a román szaksajtó, aminek mi is szemtanúi voltunk Magyarországon: az RCS&RDS nyáron elindította a Digi Sportot, szeptembertől pedig a Jetix gyerekcsatornát felváltotta a Disney Channel. Ezek mellett említésre méltó a Vox News hírtévé novemberi startja. A rádiók esetén nagy volt a csend tavaly, az egyetlen jelentős esemény az Intact érdekeltségébe tartozó Radio Zu megjelenése az éterben.

Sötét jövő

A szakemberek szerint 2010-ben sem lesz sokkal rózsásabb a helyzet. A becslések szerint a romániai médiaköltések idei drasztikus, közel 40 százalékos zuhanása után jövőre további 10 százalékos csökkenés várható, ez pedig újabb átszervezéseket, leépítéseket von maga után. A legrosszabbakra az idén is a nyomtatott sajtónak kell számítania, elemzők további húsz helyi lap megszűnését prognosztizálják 2010-re, s az ügynökségek közül is eltűnik jó pár, ha lehet hinni a jóslatoknak.

A magyar piacot is érintő hír, hogy a Realitatea–Catavencu csoport Moldova, Szerbia és Magyarország médiapiacán is terjeszkedni akar, utóbbi két országban elsősorban hírtelevíziót alapítana. Lapinformációk szerint a társaság a Romániában már működő The Money Channel nevű, gazdasági híreket feldolgozó adót hozná, amely leghamarabb 2010 második felében jelenhet meg a magyar kábelhálózatokon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik