Üzleti tippek

Januárban megéri vásárolni

Érdemes tartalékolni a januári nagy leértékelésekre. A kereskedőknek egyre fontosabb szempont, hogy megtartsák régi vevőiket. Sokan vannak, akik egyáltalán nem vettek karácsonyi ajándékot. Az FN utánajárt, mikor hasznos nagy bevásárlást tartani.

Az idei karácsonyi szezon a legtöbb magyar vásárló számára hasonlóan szerényen telt, mint a tavalyi. A fogyasztás visszaesése azonban nem csupán a mérsékeltebb vásárlási kedvnek, hanem az átgondoltabb, racionalizált vásárlási politikának is köszönhető. Minden év novemberében erőteljes növekedés érzékelhető a vásárlói fogyasztásban. Januárra a vevők általában kiköltekezik magukat, de van, aki bölcsen tartalékol a januári nagy leárazásokra.

A kiflitől az autóig

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az fn.hu-nak elmondta, egyelőre csak előrejelzésekkel rendelkeznek az elmúlt hónappal kapcsolatban. Ezekre támaszkodva valószínűsíthető, hogy tovább folytatódik az elmúlt évek csökkenő tendenciája.

2008-ban 856 milliárdos forgalmat bonyolítottak a kereskedők. Ahogy Vámos György fogalmazott, ebben az összegben minden benne van a kiflitől az autóig. Az idei év decemberében ez az összeg visszaesett 810 milliárd forintra és nem érdemes gyors változásra számítani.

Leértékelési hullámok

Sokan vannak, akik a karácsonyi nagy bevásárlások mellett a januári leértékelésekre is félretesznek. Az elmúlt három évben vált tendenciává, hogy már a karácsonyi roham alatt is sok kereskedő akciókkal próbálja becsalogatni a vásárlót. Erre 2007 előtt nem igazán volt szükség, hiszen így is, úgy is költöttünk, azóta azonban általában megfontoltabbá váltunk, és ha valamit megkaphatunk olcsóbban máshol, akkor nem habozunk válogatni. Nőtt ugyanakkor azoknak a száma, akik kedvezőtlen anyagi helyzetük okán egyáltalán nem vesznek karácsonyi ajándékot.

Vámos György szerint mostanában viszont már három hullámban számolhattunk és számíthatunk leértékelésekre. Az első a már fentebb említett karácsonyi leértékelés, a második hullám a két ünnep között, a harmadik akciós időszak pedig január 1-jétől kezdődik, amikor az akciós termékek választéka jelentősen bővül. A legnagyobb árzuhanásra mindenesetre januárban lehet számítani.

A vásárlók nagy része nem rendelkezik a nagy leárazásokhoz szükséges tartalékokkal, mivel karácsony alatt kiköltekezték magukat és az új évben számolni kell a rezsi számlák és az élelmiszeripari cikkek árnövekedésével is.

A kereskedők is változnak

A kereskedői mentalitással kapcsolatban Vámos György elmondta, hogy egyre erősödik a vásárló megtartó mentalitás, a kisboltok is visszacserélnek. A kereskedők ugyanis a karácsony utáni termékcserék idején igyekeznek a vevő kedvében járni. Tehát a legtöbb árus szó nélkül visszaveszi a szakácskönyvet, vagy a turmixgépet és annak az árát levásárolhatjuk. Ilyenkor az eladó nem kerül érdekhátrányba, sőt a vásárlóval szemben alkalmazott gesztus reklámerővel bír. Más a helyzet, amennyiben hibás árut viszünk vissza, ebben az esetben az előzetes garanciavállalás szabályai érvényesek.

A kereskedőknek szükségük is van a vásárlók megtartására, hiszen, mint Vámos György fogalmazott, „a gödör alján sétálgatunk”: a 2010-es első félév nagyjából a 2009-es második félévhez lesz hasonló. A tartós cikkek utáni kereslet 15-18 százalékkal, az élelmiszereké 6-7 százalékkal, de járműveket például 50 százalékkal kevesebben vásárolnak, mint egy évvel korábban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik