Magyarország legerősebb embere, Fekete László tavaly 60 millió forintot nyert sportfogadáson. A valóságshow-kból a médiában egyedüliként hátramaradt Majka saját bevallása szerint eddig 14 millió forintot nyert pókeren. Traply Péter a Las Vegas-i póker-világbajnokságról 70 millió forinttal tért haza. A milliárdos Demján Sándor pedig pár hónapja egy londoni pókerversenyen nyert kilencmillió forintnyi zsebpénzt.
Minden hirdetésnél többet profitálhatnak az online sportfogadással és pókerrel foglalkozó vállalkozások a fenti sajtóhírekből. A fogadások és a pókerezés újabban olyan szinten divatba jött hazánkban is, hogy lassacskán külön iparág épül erre a piacra.
Ahhoz, hogy a szektor árbevételét megbecsüljük, az egyetlen fogódzót a Szerencsejáték Zrt. üzleti adatai jelentik. Ezek szerint az állami cég sportfogadási divíziója – idetartozik a Totó, a Góltotó és a Tippmix – 2008-ban 23 milliárd forintos árbevételt ért el. Ez a korábbi évhez képest 40 százalékos növekedést jelent. Somorai László, a Szerencsejáték Zrt. marketingigazgatója nem vállalkozott arra, hogy megsaccolja, a magyar lakosok összességében mennyit költenek sportfogadásra.
a hirdetők (ezer forint)*
Bwin International Ltd. – 536 563
Full Tilt Poker – 299 594
Party Poker.com – 264 864
Szerencsejáték Zrt. Tippmix-költés – 219 662
Sportingbet PLC – 215 239
Bet-At-Home.com – 135 123
Nordic Betting Ltd. -105 771
Coolhandpoker.com – 83 859
Tobet.com – 75 149
Interwetten – 68 283
Expekt.com – 54 253
Unibet Ltd. – 43 808
Egyéb hirdető – 20 032
Betsson Malta Ltd. – 12 604
Betaland – 7404
Összesen: 2 142 208
* Klasszikus reklámok, sajtórovat- és tévéműsor-szponzorálás. Időszak: 2009 január-szeptember.
Forrás: TNS Media Intelligence
Becslések szerint egyébként a külföldi tulajdonú online sportfogadási oldalak összességében már verik a Szerencsejáték Zrt.-t, azaz a teljes piac forgalma nagyjából 50 milliárd forint körül lehet. Ehhez jönnek még a pókerből származó bevételek, amelyek óvatos becslések szerint is több tízmilliárd forintot tehetnek ki.
Az utóbbi összeg gyakorlatilag teljes egészében külföldi vállalatokat gyarapít. A Szerencsejáték Felügyelet jelenleg csak öt játékkaszinónak engedi pókerjátékok szervezését, az online pókert pedig kategorikusan tiltja.
Tilos, de szabad
Szabad tehát a pálya a zömében offshore cégek által működtetett nemzetközi sportfogadási, illetve pókersite-ok magyar változatai előtt, még úgy is, hogy a terület jogi szabályozása nem teljesen egyértelmű. A tavalyi év közepéig csak elvétve találkozhattunk ezeknek a cégeknek a hirdetéseivel, ennek az oka pedig az volt, hogy a reklámtörvény tiltotta az ilyen hirdetések megjelentetését. Persze kiskapuk korábban is voltak, az interneten már évek óta lehetett találkozni a sportfogadásos, pókeres cégek hirdetéseivel, de ugyanez volt a helyzet a külföldről magyar nyelven sugárzó televíziókkal, mint amilyen például a SportKlub.
Az áttörést az jelentette, hogy ez a magyar szabályozás nem felelt meg az uniós versenyjognak. Nem lehet ugyanis megtiltani semmilyen szolgáltatás reklámozását csupán amiatt, mert más európai cég működteti. Vagy megtiltják a Szerencsejáték Zrt.-nek is, vagy engedik minden uniós vállalkozásnak. A szerencsejáték-törvény eközben továbbra is tiltja ilyen játékok szervezését, de a külföldi székhellyel működő site-ok felett nincs hatásköre.
Több százmilliós befektetés
Teljesen legálisan csak azok a pókeroldalak működtethetők hazánkban, ahol nincs pénzforgalom. Az egyik ilyen játékpénzes oldal az Octogon Póker. A site tulajdonosa, Csendes Zoltán szerint sokan azért regisztrálnak náluk, hogy megtanuljanak pókerezni, majd ezt követően lépnek tovább a fizetős oldalakra. Az Octogon Pókernek jelenleg 57 ezer regisztrált felhasználója van, a tulajdonos nemrég kezdte el a hirdetők becserkészését. “Hosszú távon hirdetésekből nem fog megélni az oldal, nekünk is lépni kell a fizetős lehetőségek felé” – mondja Csendes Zoltán. A továbblépés nem olcsó mulatság, hiszen egyrészt telített a piac, másrészt egy fizetős oldal elindítása hatalmas költségekkel jár. Máltán például a helyi hatóság engedélyével lehetne ilyen site-ot bejegyeztetni, ez azonban 50 millió forintba kerül. A webes fejlesztés, a piaci bevezetés vélhetően több százmilliós költsége pedig még csak ezt követően jön.
Azt, hogy az online sportfogadás, illetve a póker mekkora üzlet, jól mutatja, hogy a szabályozás lazítása után hogyan ömlöttek be a piacra az ezzel foglalkozó cégek hirdetései, ahogy ezt a táblázatunkban is láthatják. A TNS Media Intelligence mérése szerint csak az idei év első kilenc hónapjában több mint kétmilliárd forintot költöttek el Magyarországon ezek a cégek, és az erős őszi kampányokat látva ez az év végére elérheti a hárommilliárd forintot.
Amennyiben feltételezzük, hogy a listaáras költés harmada-negyede lehet a tényleges nettó reklámkiadás, akkor egy év alatt 750–900 millió forint értékben hirdettek csak Magyarországon, beleértve a tévéműsorok, újságrovatok szponzorációját is.
Mindehhez hozzá kell számolni azt is, hogy a pókersite-ok előszeretettel népszerűsítik magukat úgynevezett partnerprogramok keretében. Ennek az a lényege, hogy pókerrel foglalkozó weboldalakon megjelennek a bannerjeik, ám ők nem a megjelenésekért, hanem a hirdetésre kattintva regisztráló felhasználók után fizetnek. Ezen belül kétféle modell létezik, az egyik szerint minden egyes regisztráló után fizetnek, a másik változat, hogy a játékos által generált forgalom után kaphat jutalékot a weboldal tulajdonosa.
A fenti megoldásból több pókerrel foglalkozó weboldal éldegél, közülük a legismertebbek közé tartozik a híreket, cikkeket közlő, fórumot működtető Onlinepokerhu.com és a Pokerakademia.com. Bevallásuk szerint a két site-ot hat-, illetve négyezer egyedi látogató keresi fel naponta.
„A játékosok száma egyre nő, de újabb szereplőknek már nagyon nehéz betörni erre a piacra, mert a vezető oldalak rendkívül széles körű tartalmat kínálnak” – véli Fehér Dénes, a Pokerakademia.com vezetője.
Az Onlinepoker.hu névtelenségbe burkolózó üzemeltetője szerint az aktív – pénzért rendszeresen játszó – hazai játékosok száma néhány tízezerre tehető. Pontos adatot nehéz mondani, mert sokan csak ingyenes játékokban vesznek részt, esetleg hébe-hóba a haverokkal játszó kocapókerezők.
Mindenesetre a TV2-n tavasszal futott Pokerstars.hu című műsort a 18–49 évesek közül 100-150 ezren, a teljes lakosságból pedig kétszer ennyien kísérték figyelemmel.
Profik és lúzerek
Az online sportfogadási, illetve pókeroldalak tulajdonosai nem publikálják, hogy hány magyar regisztráltjuk van. Az biztos, hogy globálisan, a játékosok összesített számában – a Pokerscout.com szerint – a Pokerstars és a Full Tilt Poker vezet. Magyarországon az elsőként ébredő és messze a legtöbbet reklámozó Bwin lehet a piacvezető. Profi pókeres körökben – az ezzel foglalkozó fórumok szerint – a legjobb renoméja a Pokerstarsnak és a Full Tiltnek van, ugyanis ezeken az oldalakon amerikai játékosok is regisztrálhatnak, akik a tapasztalatok szerint általában rosszabbul kártyáznak, mint európai társaik.
A Bwinen nem regisztrálhatnak amerikaiak, viszont ezen a site-on sportfogadásra is lehetőség van, az pedig szintén pókeres ökölszabály, hogy az oldalak fogadási részéről a kártyajátékot kipróbálni áttévedő játékosok könnyű prédának számítanak.
Hol érdemes hirdetni?
A póker- és sportfogadási oldalak célcsoportját tágabban a 18–60 év közötti, szűkebben a 18–39 éves városi, közép- vagy felsőfokú végzettségű férfiak jelentik. „Ha ezen belül ki kellene emelnem egy csoportot, akkor egyértelműen a felsőoktatásban tanulókat említeném. Tökéletes célcsoport: van elegendő szabadidejük és elkölthető pénzük” – véli Szabó Péter, a Mediaedge:cia taktikai tervezője, aki maga is pókerezik.
A szakember szerint az ismertség növeléséhez remek eszközök a tévéhirdetések, ezen belül a sportcsatornák, illetve az egyéb televíziók sporttal foglalkozó műsorai. Fontos szerepük van a témával foglalkozó nyomtatott, illetve online termékeknek is. „A pókereseket nem zavarja a reklámzaj, mert fontos nekik, hogy naprakészek legyenek, hogy melyik oldal milyen ajánlattal kívánja megszerezni vagy megtartani őket” – teszi hozzá Szabó Péter, aki szerint – bár a TNS adatai alapján még nem nagyon használják a cégek – jó eszközök lehetnek a közterületi megjelenések is, hiszen ezen a piacon fontos szerepet kap a vizualitás.