Üzleti tippek

Tényleg az Auchan a legolcsóbb?

Egyelőre vizsgálja még a versenyhatóság az Auchanhoz köthető „ár-összehasonlító honlap” működését. A honlap szerint összességében az Auchan a legolcsóbb – annak eldöntése, hogy e forrás hiteles-e, már a fogyasztó feladata.

Az Auchan a legolcsóbb hipermarket – legalábbis ez derül ki a szeptemberben (megfelelő médiahírverés közepette) indított ár-összehasonlító honlap összesített adataiból. Apró szépséghiba, hogy a honlapot maga a „legolcsóbb hipermarket”, az Auchan finanszírozza. Az Auchan szerint azonban az adatokat egy tőle független piacelemző cég szolgáltatja.

Független, francia

A független piacelemző cégről annyi tudható, hogy a cégbírósági adatok szerint nem sokkal az ár-összehasonlító honlap előtt jegyezték be, tulajdonosa egy francia magánszemély, bizonyos Barbara Mémain – olvasható az Élelmiszer című szaklap vezető anyagában.

S csakugyan: a cég adatait az e-cegjegyzek.hu-n ellenőrizve nyilvánvalóvá válhat bárki előtt, hogy az ár-összehasonlító honlap adatait szolgáltató HMSM Consultingnak nincs igazi piaci múltja, idén augusztusban alapította 500 ezer forint tőkével egy francia hölgy.

xx

A fogyasztóé a döntés a szabadsága, de a szabadság nem sokat ér elegendő információ nélkül. Grafika: Rédley Tamás


Marketingfogás

Nem a fogyasztók tájékoztatásáról, hanem marketingfogásról van szó – summázta véleményét lapunknak Dömölki Lívia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője. Megfelelő fogyasztói kosárral szinte bárki kihozhatja magát legolcsóbbnak – mondta a szakértő.

A honlap létezésével mintegy fölhívja a figyelmet arra az információs problémára, hogy a vásárlók az akciós újság árinformációi alapján mennek vásárolni, majd megveszik a nem akciós termékeket is – esetleg magasabb áron, mint azt máshol tennék (minthogy az akciós termékek alacsony árrését valahol „be kell hozni”- és be is hozzák.). Míg a fogyasztó például egy számítástechnikai boltban mindig talál egy naprakész, kinyomtatott árlistát, s a bolt tulajdonosa az árlistát föltölti általában az internetre is, a vásárló igen kedvező helyzetben van, ha az árakat össze kívánja hasonlítani.

Arculat a valóság helyett

Teljesen más a helyzet a hipermarketeknél, ahol az árak nem áttekinthetők, s legfeljebb a hipermarketek kínálatának akciósként hirdetett töredéke összehasonlítható a láncok promóciós anyagai révén. Így azután a hipermarketeknek a pozitív árimázs megteremtése – azaz az olcsóság látszata – a fontos, s sokkal kevésbé számít, hogy ténylegesen is olcsóbbak-e versenytársaiknál avagy sem.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint nem is lenne lehetséges, hogy a hipermarketekben olyan áttekinthetők legyenek az árak, mint egy szakboltban. Egy kis élelmiszerboltban sincs nyomtatott árlista, nem csak a hipermarketben, az élelmiszer-kereskedelem nem tud így működni – mondta. A hipermarketeknél ráadásul a magas tételszám is ellehetetlenítené egy teljes árlista fönntartását – tette hozzá. Vámos György úgy vélte: nemcsak a hipermarketek, de a kisebb élelmiszerboltok is változtatgatják áraikat, bár az utóbbiak valóban ritkábban.

A főtitkár mindeddig nem talált kivetnivalót az ár-összehasonlító honlap működésében, mint mondta, mindenki maga dönti el, mit reklámoz.

A versenyhivatal még vizsgálja a hipermarketek árait összehasonlító honlapot – válaszolta lapunk megkeresésére a GVH sajtófőnöke.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik