Üzleti tippek

Netre mennek

A konkurensektől kicsit lemaradva, német minta alapján videós oldalt indított az RTL Klub. A hazai hirdetők még nem látnak fantáziát a netes videók előtti reklámokban, pedig ezekkel akár több százezer néző is elérhető.

Falusi környezetben felvett vicces kisfilmekkel visszatért az RTL Klub képernyőjére a „csirkés fiú”, aki pár éve a csatorna filmkínálatát, most pedig a televízió új videós weboldalát népszerűsíti. Nagy csinnadrattával harangozták be az RTL Most! nevet viselő site indulását, ugyanakkor ezt a lépést meglehetősen későn tette meg a csatorna, a konkurens TV2 ebből a szempontból előttük járt. Utóbbi honlapjának webcast nevet viselő aloldalán már évek óta megtekinthetők a csatorna saját gyártású műsorai. Sőt, ilyen szempontból a nem éppen innovatív imázsáról híres Magyar Televízió (MTV) is megelőzte az RTL-t. A köztévé videótárában ráadásul nemcsak a legfrissebb műsorok nézhetők vissza már hosszú ideje, hanem minden olyan régebbi produkció, amelynek jogai az MTV-nél vannak: a Szomszédok összes részétől kezdve a Linda című sorozaton át a Frakkig bezárólag hatalmas adatbázisból lehet válogatni.

Alig egy euró

Az RTL Most! jelenleg ugyanazt kínálja, amit a TV2 és az MTV hasonló oldalai, azaz röviddel az adás után a neten is elérhetővé teszik a saját gyártású programjaikat, közöttük – az eddig ilyen formában legfeljebb csak illegálisan letölthető – Barátok köztöt. Ígérnek azonban újdonságokat. „Tervezzük, hogy a későbbiek során a külföldről vásárolt sorozataink, filmjeink is helyet kapnak a visszanézhető kínálatban” – mondja Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója.
Ezenfelül elképzelhető, hogy a regisztrált felhasználók a későbbiekben egyes műsorokat már az adásba kerülés előtt megnézhetnek a neten.

Egyébként mind az RTL Klub, mind a TV2 anyacégének vannak hasonló oldalai Németországban. Előbbié az RTL Now nevet viseli, s tudja azt, amit a hazai leánycégnél még csak tervezgetnek: elérhetők például a Cobra 11 vagy a CSI: Miami helyszínelők egyes epizódjai. Ráadásul az utóbbi kettőnél az aktuális rész ingyenesen megnézhető, csak a régebbi epizódok kerülnek pénzbe. A díj az összes fizetős videónál 0,99 euró. A konkurens Sat1 Videocenter elnevezésű aloldalán szintén hasonló rendszerben érhetők el fizetős tartalmak, ugyancsak a fenti áron.

Az RTL Now-ról egy év elején adott interjúban beszélt Gerhard Zeiler, az RTL csoport vezérigazgatója is. Azzal büszkélkedett, hogy a site néhány hónappal az indulása után már több mint 10 milliós havi letöltést generál, ez 330 ezer műsornak és filmnek felel meg naponta. Elmondása szerint a neten is azokat az adásokat keresik az emberek, amelyek éppen sikerrel futnak a televízióban, az interjú időpontjában ez a Celeb vagyok, illetve a Megasztár német változata volt. Zeiler a videók ingyenességével, vagy fizetőssé tételével kapcsolatban azt hangsúlyozta: „A nézők csak addig nem akarnak fizetni érte, amíg ingyen elérhetők”.

Átalakított banner

Nekünk egyelőre maradnak az ingyenes, ám vásárolt tartalmak nélküli videós oldalak, emiatt viszont lényeges kérdés, hogy a televíziók ezeket a felületeket miként tudják értékesíteni a hirdetőknek. Ebből a szempontból jelenleg markáns különbség figyelhető meg a német és a magyar gyakorlatban.
A német televíziók weboldalain a videók indítása után sok esetben félperces tévéreklámokat kell végignéznie a felhasználónak. Nálunk viszont szinte egyáltalán nem jellemzők a videók előtti tévéreklámok, rendszerint az internetes kampányok valamelyik bannerjét alakítják át, amelyek nem hosszabbak 10 másodpercnél.

„Nekem az a tapasztalatom, hogy a videók előtt futó felületek a hirdetők fejében nem különböznek az oldal többi részén elhelyezett bannerektől, így ezt nem tekintik kiemelt helynek” – említi Péli Árpád, a Magyar Televízió honlapjának reklámfelületeit értékesítő Evomedia ügyvezetője.

A szakember szerint a hirdetők már csak azért sem fordítanak nagyobb figyelmet ezekre a felületekre, mert így nem kell a videók elé külön reklámokat gyártaniuk. Olyan megkeresés pedig még nem futott be hozzá, hogy valaki a tévében futó reklámspotját szerette volna leadni az MTV-s videók előtt.
A német és a magyar gyakorlat különbözőségében az is szerepet játszhat, hogy a TV2 és az MTV is gebinbe adta a honlapján található reklámfelületek értékesítését. Az online sales house-ok pedig értelemszerűen a netes piacról hoznak be hirdetőket. Ebben a gyakorlatban egyébként változást hozhat az RTL belépése a piacra, ugyanis a csatornánál házon belül értékesítik a site-jaikat. Ráadásul a német piac szokásai általában előbb-utóbb begyűrűznek hazánkba is. Ugyanakkor úgy tudjuk, hogy e tekintetben még nem alakult ki határozott koncepció az RTL Klubnál.

Tapétamánia

A videók körüli reklámoknak ugyanakkor vannak más formái is, ilyen például a „tapéta”, amikor a videó képét körbevéve jelenik meg a hirdetés. „A TV2 videós oldalán ez a megoldás fut a legjobban, teret enged a kreativitásnak, és a felhasználó végig látja, amíg nézi a videót” – mondja Szabó Attila, a csatorna online reklámfelületeivel rendelkező Adaptive Media értékesítési vezetője. A tapasztalat az, hogy amelyik reklámozó az ilyen formátumú hirdetést egyszer kipróbálja, az attól kezdve folyamatosan használja. „Amíg a videók előtti megjelenéseket azért sem szeretik, mert az elkészítése pluszköltséggel jár, addig ennél a megoldásnál nem sajnálják a pénzt a kivitelezésre” – teszi hozzá Szabó Attila.

A „tapéta” népszerűségét mutatja, hogy a frissen indult RTL Most!-on már az induláskor volt egy ilyen jellegű hirdetés. Más kérdés, hogy a netre feltöltött videók nem minden esetben az „anyaoldalon” érik el a látogatottsági csúcsukat, hanem egyéb site-okon, blogokon beágyazva.

A tapétajellegű hirdetések pedig olyankor nem láthatók. A beágyazott megjelenések jelentőségét mutatja, hogy a TV2 idei leglátogatottabb videója az ilyen megjelenések révén már több mint félmillió egyedi látogatót ért el. A Bajnokok Ligájának egyik összefoglalójáról van szó, amelyben exkluzív interjú volt Ronaldóval és Kakával. Hirdetés viszont épp nem volt benne.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik