A Nielsen piackutató vállalat havonta végzett felmérése alapján az index 40 pont májusban, ugyanannyi, mint áprilisban, a márciusi 37 pont után. A fogyasztói közhangulat legkedvezőbb a vásárlási hajlandóság tekintetében.
A megkérdezettek 11 százaléka vélekedik pozitívan arról, hogy a mostani időszak, a mai árakat és személyes anyagi helyzetüket figyelembe véve alkalmas a számukra szükséges és kívánatos termékek megvásárlására. Viszont 40 százalék rossznak tartja a jelen helyzetet vásárlás szempontjából, további 47 százalék pedig nem túl jónak. Személyes anyagi helyzete az elkövetkező tizenkét hónap során a válaszadók 7 százaléka szerint lesz jó. Rosszal számol 46, míg nem túl jóval 44 százalék.
A hazai munkalehetőségekről a következő tizenkét hónapra csak 4 százalék mondja azt, hogy szerinte jók. Rossznak véli a kilátásokat 62, valamint nem túl jónak 33 százalék. A különböző szocio-demográfiai csoportok mutatója jelentősen eltér egymástól. A 40 pontos májusi fogyasztói bizalmi indexet jelentősen meghaladja a diplomások 62 pontos átlaga. Legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index májusban a havi 30 ezer forintnál kisebb egy főre jutó nettó jövedelemmel rendelkező háztartásban élőknél; 23 pont.
Mit veszünk és mit nem?
A Nielsen azt is felméri havonta, hogy az emberek mely napi fogyasztási cikkekből vesznek kevesebbet, mint három hónappal korábban. A májusi megkérdezés során a válaszadók legnagyobb, egyharmad körüli része a csokoládét, tömény szeszes italt és sós rágcsálnivalót említette. Az emberek legkevésbé a sampon, mosószer, tisztítószer, tusfürdő és ásványvíz vásárlását fogják vissza. Ezekből a termékekből ugyanis a válaszadók csupán 10-16 százaléka vásárol kevesebbet most, mint három hónappal ezelőtt.
Olcsóbb márkát legtöbben sós rágcsálnivalóból, szénsavas üdítőitalból és gyümölcsléből vásárolnak most, három hónappal ezelőtthöz képest. Arányuk 37,37 és 36 százalék. Legkevesebben cigarettánál (26 százalék), samponnál, teánál, gyümölcsjoghurtnál és tejnél (27-27) váltottak olcsóbb márkára.