Nem csupán több CCO jelent közvetlenül a vezérigazgatónak, de 40 százalékuk őt tartja a vállalaton belüli legerősebb szövetségesének, derül ki a Weber Shandwick – Spencer Stuart – KRC Research közös kutatásában.
Ez a jelenség egybecseng a kommunikációs vezetők hivatali idejének kitolódásával is: 2008-ban a CCO-k átlagosan 65 hónapot töltöttek el pozíciójukban, szemben a 2007-es 54 hónapos értékkel. Összehasonlításképpen: egy, a Spencer Stuart által végzett másik felmérés szerint a marketingvezetők átlagosan 28 hónapot töltenek el pozíciójukban.
Közösségi média és blogok a kommunikációban
A kutatásból kiderült, hogy a kommunikációs vezetői pozíció sikeres betöltéséhez elengedhetetlenek a magas szintű stratégiai válságkommunikációs és témamenedzsment-ismeretek. A megkérdezett CCO-k szerint a fenti tapasztalatok iránti igény 2007 óta 45 százalékkal növekedett.
Eközben a kommunikációs vezetőktől elvárják azt is, hogy fel tudják ismerni a közösségi médiában rejlő lehetőségeket, és megértsék a benne rejlő kihívásokat. A CCO-k a közösségi médiát és a blogolást nevezték meg, mint a 2008-ban leginkább alkalmazott új kommunikációs eszközöket, és arra számítanak, hogy 2009 során ezen eszközök használata jelentősen növekszik majd.
Ki a Kommunikációs vezető?
A felmérés készítői a CCO-k közé sorolták a következő pozíciókat betöltő szakembereket: kommu- nikációs vezető (Chief Communications Officer), vállalati kommunikációs vezető (Head of Corporate Communications), szenior kommunikációs alelnök (Senior VP Communi- cations), vállalati marketingvezető (Head of Corporate Marketing), globális public affairs vezérigazgató (Global Chief Public Affairs Officer).
„Azok a CEO-k, akik a kommunikáció során nem használják a hagyományos és az új médiaeszközöket, a saját működésüket veszélyeztetik” – véli a Weber Shandwick nemzetközileg elismert hírnév-stratégiai vezetője. A szakértők szerint a legnagyobb kihívást tartogató kommunikációs kérdések a következő években: a válságkommunikáció, a vállalat vezető szerepének megtartása a gyorsan változó környezetben, és az új üzleti és pénzügyi kihívások megértése lesz.
Érdekesség, hogy 2008-ban nagyobb szerep jutott a közösségi médiának és a blogoknak az észak-amerikai vállalatok esetében (18 százalék), mint az európaiakéban (7 százalék). Ezen kívül több tengerentúli cég (41 százalék) bővítette csapatát újmédia-funkcióval, mint európai (22 százalék), noha a vezetők mindenhol úgy vélik, ezen szegmens szerepe felértékelődik az idei évben.