Üzleti tippek

Internetre építenek

Az ingatlanos társaságok a nyomtatott helyett az online megjelenések felé fordultak, az internetes lakáshirdetési piacot pedig egyenesen felpörgette a válság.

Ingatlanos és autós internetes oldalakkal bővítette volna legszívesebben értékesítési portfólióját az egyik online sales house vezetője, amikor az elmúlt hónapban megkerestük egy készülő cikk kapcsán. Ennek hátterében az állhat, hogy a válság által leginkább szorongatott cégek az átlagnál jobban rá vannak kényszerülve a költséghatékony hirdetési lehetőségek felkutatására.

„Mi is érezzük, hogy a hirdetőink érdeklődése az online felé tolódik” – erősíti ezt meg Borsi László, az Ingatlan és Befektetés című magazint és a hozzá tartozó internetes oldalt üzemeletető cég ügyvezetője. Elmondása szerint az a szerencséjük, hogy már 20 éve a piacon vannak, ezért a kialakult kapcsolatrendszerük miatt őket a piaci átlagnál kevésbé érinti a válság.

Az Ingatlan és Befektetésnél azt tapasztalják, hogy drasztikusan visszaszorultak az új építésű ingatlanprojektek hirdetései, illetve csökkenést tapasztaltak az irodapiaci és a banki hirdetők esetében is. A használt lakásokkal foglalkozó cégek ellenben többet hirdetnek.

Borsi László úgy látja, hogy az ingatlanos médiumokban a válság hatása miatt a korábbinál jóval kedvezőbb feltételekkel lehet hirdetni, ugyanakkor vannak médiatermékek, amelyek kezdenek átesni a ló túlsó oldalára. „Egyes újságoknál a listaárhoz képest 60-70 százalékos vagy még magasabb kedvezményekről is lehet hallani” – említi Borsi.

A nyomtatott lapok terén az ingatlanhirdetésekre szakosodott újságok lehetnek bajban, hiszen az interneten jóval praktikusabb a lakások, házak között keresgélni, a nagyobb választékról nem is beszélve. Az ilyen lapok közül egyedül az Expressz Ingatlan Magazinnak vannak auditált példányszámadatai. Ebből az látszik, hogy öt év alatt a hatezres értékesített példányszám mostanra kétezer alá esett. Nem véletlen, hogy tavaly átpozicionálták a lapot, és az ingatlanhirdetések mellett már cikkeket is közölnek.

Az internetes ingatlanhirdetési oldalak népszerűsége viszont még a szektort sújtó válság ellenére is növekszik. Az Ingatlan.com-on 2008 májusában 207 ezer, most pedig 290 ezer hirdetés szerepel. Az Ingatlanok.hu-n tavaly ilyenkor 150 ezer, most pedig 166 ezer ingatlan vár gazdára.
Növekedést mutatnak a Webaudit látogatottsági adatai is. Az Ingatlan.com-nak tavaly áprilisban átlagosan napi 30 ezer egyedi látogatója volt, s ez fokozatos növekedéssel az idén áprilisra 40 ezerre nőtt. A piac másik nagy szereplőjének, az Ingatlanok.hu-nak csak tavaly október óta vannak publikus látogatottsági adatai, azóta lényegében 40 és 50 ezer között változik az átlagos látogatószáma, áprilisban 49 ezer volt a napi átlag.

Korbuly Krisztián, az Ingatlan.com vezetője szerint a felpörgött ingatlanos apróhirdetési piac magyarázata az, hogy a válság miatt kevesebb a vevő, egyre nehezebb értékesíteni az ingatlanokat, azaz muszáj többet hirdetni. Ezt mutatja az is, hogy az ingatlanirodák is aktívabbak lettek. Az Ingatlan.com-on tavaly szeptemberben 1600, az idén május elején pedig már 1900 ingatlaniroda hirdetett.

A banneres reklámok terén hasonló tapasztalatokról számolnak be, mint Borsi László, azaz leginkább az új lakásokat építő cégek és a bankok fogták vissza a hirdetéseiket az év elején. A szocpol- és a kamattámogatott hitelek beharangozott megszüntetése viszont az elmúlt hetekben felpörgette a hirdetői piacot mind az ingatlanfejlesztői, mind a pénzintézeti területen.
A kisebb online ingatlanos oldalak közül a 30 ezer hirdetést megjelentető Ingatlantájoló.hu-nál is kedvező tapasztalatokról számoltak be. „Sok olyan ingatlaniroda lett az ügyfelünk, amelyek a drágább internetes oldalak helyett több olcsóbb helyen akarnak hirdetni” – említi Hódi Éva értékesítési vezető, aki relatív olcsóságuk miatt hirdetési felületeik értékesítésében sem tapasztalt változást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik